Baktankar

May 8, 2013

015

Voilà – här har ni min senaste krönika i tidningen Baka!

Jag pluggade till bagare i Göteborg, och där florerade självklart ordvitsarna. ”Här står du och degar, hö hö!” fick man ofta höra om man inte arbetade frenetiskt. ”Det här blev visst inget vidare, du får bakläxa!” eller ”Det var två bagare och en smet”. Men ordvitsarna på bakningstema är långt ifrån begränsade till Göteborg, i hela landet verkar vi bagare vara extra benägna att skoja till det med orden. När jag väntade barn gick det inte många timmar utan att jag fick höra något om ”en bulle i ugnen”, och när jag bjuder på kakor får jag ofta höra ”Har du några baktankar med det här?”

Varför florerar alla dessa ordvitsar just inom bageribranschen? Beror det på att orden är extra lämpande för ordlekar? Eller för att man har mycket tid att stå och slänga käft och skoja med kollegorna medan man arbetar med händerna? Har man jobbat sedan tre på natten blir man lätt lite trött och flamsig, och uppskattar kanske lite osofistikerad humor.

Jag hör av mig till Språkrådet för att fråga om de har någon teori kring varför det är så mycket ordvitsande kring just bakning. Jag får svar från Ingrid Olsson:

”En av anledningarna är säkert just att ordet ”bak” är så mångtydigt. Sedan är det möjligt att du som bagare får just ordvitsarna om bakning serverade (sic!) för dig, och också att du själv lägger extra mycket märke till just bakvitsarna.”

Kan det vara så, att det främst är eftersom jag är bagare som jag lägger märke till bakordvitsarna? Jag frågar runt bland lärare, revisorer, mäklare, programmerare och sjuksköterskor i bekantskapskretsen. De flesta kan inte komma på några ordvitsar inom sin yrkeskår, men min svägerska som är sjuksköterska svarar på fullaste allvar ”Nej, vi ordvitsar inte så mycket på jobbet, men vi har väldigt sjuk humor.”

Språkrådet påpekar att frisörer är fyndiga när det gäller salongernas namn, men även bagerierna är inte sena att vitsa till det. Jag ringer upp Maria Bervander Bäck som driver bageriet Fru Marias bak i Älvsjö i Stockholm och frågar om hon någonsin ångrat det vitsiga namnet.

”Nej, gud nej! De flesta reagerar överhuvudtaget inte på namnet. En del frågar lite försynt om jag har tänkt på att man kan tolka det dubbelt, men jag har aldrig haft något besvär av det.  När lokaltidningen gjorde ett reportage om mig och bageriet vitsade de dessutom till det ytterligare och satte rubriken Läraren som gick bakvägen, eftersom jag jobbade som lärare innan jag startade bageri.”

Maria leder även in mig på spåret med bakning och snuskhumor, en alldeles egen genre. Själv har jag ofta problem med kakor som plötsligt ser ut som bröst och snoppar, och några som tagit det steget längre är Munkens bageri på Södermalm i Stockholm. De har snusktårtor som sin nisch, och jag ringer och pratar med bagaren Jan Nenander. Han berättar att det började redan för 20 år sedan när de gjorde lite roliga tårtor till skyltfönstret. Några kvinnliga poliser passerade skyltfönstret, fastnade för en tuttformad tårta och gick in och beställde. Sedan har det rullat på. Jag frågar Jan vad det konstigaste han har bakat är, men han har en odömande och öppensinnad inställning till det hela.

”Alla tårtor jag gör är speciella, men inget är konstigt. Det är väldigt roligt och kreativt att göra lite annorlunda tårtor.”

Munkens hemsida kan man se bilder på rumptårtor, tuttårtor och en stripteasetårta med tre lättklädda tjejer som dansar kring varsin stång, och läsa att en snusktårta alltid passar bra: ”Det spelar ingen roll om det är ett event på jobbet eller någons födelsedag som du vill skoja lite med. Snusktårtorna har blivit en succé.” Själv skulle jag kanske inte beställa en snusktårta till ett jobbevent, men som alltid, smaken är ju som – baken!

På bilden ser ni religieuser, et franskt pate à choux-bakverk. Det har inget med texten att göra, men det är ju så tråkigt att lägga upp en text utan bild.

9 Responses to “Baktankar”

  1. Kristian said

    Vi har ju också bageriet “Cum pane” i Göteborg… 🙂

  2. Rebeccca said

    Hahha, bra krönika! En av mina bästa vänner har en så pass barnslig humor att hon fnissar till varje gång man säger ordet “bakverk”.

  3. Sandra said

    Jo, ordet bak har nog mkt med ordvitsandet att göra. Men att baka är kreativt, det sätter väl igång den vitsiga delen av hjärnan extra mycket kanske? När jag jobbade som donutbagare spårade vi ur ganska ofta och många, tyvärr ofotade, donuts fick former och fyllningar som blev svårt för folk att stoppa i mun. Inget som kunderna fick se dock. Men det fanns vaniljfyllning, hallonsylt och chokladströssel och rosa glasyr m.m.. Ja, du kan ju gissa själv vart det kan leda! 😉

  4. Elin said

    Jo, det finns många bakningsrelaterade skämt.

    Kom just på ett till:
    “En gång fralla, fralla för en!” 😉

  5. Elin said

    “En fralla, fralla för en” ska det vara förstås.

Leave a Reply

