En ost-resa

May 5, 2013

50 kossa 95
Ni kanske tror att jag bara kan baka, inte laga mat? I sådana fall har ni nästan rätt, men ibland, ibland gör jag mer matiga grejor. Ett av dessa undantagsfall är boken Svenska ostar som jag har skrivit tillsammans med min kompis Henrik Francke. Vi åkte land och rike runt, åt ostar, klappade kossor och besökte mejerier.

15 raftsjo 34

Just den boken råkar nu finnas till fantastiskt fyndpris i Adlibris fyndhörna! 35 kronor! Det täcker inte ens våra tryckkostnader, men hey, ibland måste man vårstäda lagret. Förutom att vara en reseberättelse innehåller boken massor av matiga och söta ostrecept, en guide med adresser till svenska gårdsmejerier och mycket annat. Dessutom ett helt kapitel med recept på hur man gör mejeriprodukter hemma. Smör, ricotta, färskost, yoghurt, filbunke, keso, you name it. Recept på smör och mascarpone har jag lagt upp under recepfliken som ett smakprov ur boken.

9 macka 17
22 stengarde 42

Alla bilder är hämtade ur boken och plåtade av Henrik Francke.

10 Responses to “En ost-resa”

  1. Matilda said

    Egen mascarpone, det ska jag absolut testa! Men går det att använda något annat, istället för filmjölken? Bor i Finland och här finns det tyvärr ingen filmjölk…

    • Rebeccca said

      Klart det finns filmjölk här! Piimä heter det på finska och därför är det nästan ingen som säger filmjölk. Jag kan inte lova att det är exakt samma sak, men tillräckligt i alla fall.

    • miaohrn said

      Vad bra att det finns pilmä! Och annars funkar det nog bra med till exempel yoghurt eller liknande syrlig mjölkprodukt.

  2. Åsa said

    Åååå Mia vad fin nya boken ser ut!! Info om den idag och gu´ så fin den blir!

  3. irene said

    Ska helt klart inhandlas. Har en pojkvän som fått för sig att han vill börja göra ost. dina böcker är ju alltid en suverän inspirationskälla.

    • miaohrn said

      Vad roligt! Men måste förvarna att boken inte innehåller recept på hårdost, utan mer färskostar och liknande mejeriprodukter. Så att ni inte blir besvikna!

  4. Cecilia said

    Jag önskar att jag gillade mer vuxna ostar, och jag försöker vänja mig vid en del nya smaker, men det går inte särskilt bra! Äter vanlig hårdost, cream cheese, och enstaka gånger någon liten bit brie… Men kommer absolut inte överens med något möglig! Inte heller vill jag att maten ska lukta fotsvett;-)

Leave a Reply

