Friskt vågat, hälften vunnet!

April 30, 2013

013

Mitt jobb är ju att hitta på nya recept, men ibland blir jag lite för ivrig när det gäller att komma på innovativa smakkombinationer och smarta lösningar. Några av mina sämre idéer:

Vispgrädde smaksatt med messmör

Usch, usch, usch! Jag inbillade mig att messmör skulle kunna vara vårt nordiska svar på den kondenserade mjölken, och kondenserad mjölk är ju gott till allt. Men icke. Det ser kanske gott ut på den otydliga bilden, men skenet bedrar.

Mikrade bullar

Jag älskar bullar och mikrovågsugnar och tänkte att det skulle vara en snabb och smart lösning att grädda dem i mikron. Det var det inte.

Chokladdoppade chips

Inspirerad av choklad- och bacon-trenden ville jag testade något nytt. Chokladdoppade chips var inte äckligt, men det smakade liksom choklad och chips och inte så mycket mer. Det gifte sig inte, som finsmakarna brukar säga.

Upprepade förösk att göra nyttiga kakor

Det är bara att ge upp, kakor ska innehålla smör, socker, vitt mjöl och vispgrädde. Bort med lightprodukter, fiberrika gryn och fröer!

 

14 Responses to “Friskt vågat, hälften vunnet!”

  1. Ja många nyheter blir ju riktigt vidriga:)
    Ha en fin Valborg
    Stor kram från Victoria på http://www.victoriasprovkök.se

  2. AnnaCarin said

    hahaha jag gillar sista punkten! 😀

  3. Rebeccca said

    Chips och choklad som är så gott ihop. Men det kräver att det är riktigt goda sourcream (i Finland är det faktist ett av lågprismärkena) and onion och en lagom söt mjölkchoklad (Fazers blå). För några år sedan minns jag att jag smälte choklad och använde det som dipp, det ska jag ta och återuppleva inom kort.
    Annars går det ju också bra att ta en tugga av båda delarna… Men att på ett fint sätt doppa och a det hela att stelna, det är det inte värt.
    Chips och choklad är inte en fin godsak, mest bara en god godsak.;)

  4. Birgitta said

    Men havregryn i coockies är ju smarrigt, bara man kompletterar generöst med choklad, tranbär, jordnötter och annat fett & sött!

  5. Cecilia said

    “Supernyttiga fitnesscookies” är något av det värsta jag vet. Särskilt när grunden till smeten utgörs av typ äggvita, mandelsmör, lättkesella, fiberhavregryn, psylliumfrön och Sukrin eller Hermesetas-pulver. Varför ens hålla på?? När eländet i slutändan smakar som lättsockrade barkbitar.

  6. irene said

    Chokladdoppade sombreros e en klar favorit. hittade dem i finland för flera år sen och är nu överlycklig att de kommit till sverige. även om jag nu bara hittat dem på hemköp & citygross

  7. Åh chokladdoppade chips har jag gjort att toppa öl-cupcakes en gång, var rätt gott men ingen superhit nej.
    Att testa nya smaker är ju bland det roligaste som finns annars, ju mer oväntat desto roligare!

  8. Marianne Selin said

    Messmör och grädde, Det tillsammans kallar vi blana/ blanna här i Foppaland.Foppaland är Örnsköldsvik.Alltid på julbordet, lite kanel på toppen och vi njuter. På bolden ser det ut som grädden tog över messmöret, Prova en gång till, och med mera messmör.Har du ingen bekanting från Örnsköldsvikstrakten du kan fråga om smaksensationen ?

    • miaohrn said

      Åh, vad roligt, jag visste inte att messmörsgrädde existerar! Blanna, alltså, då har jag lärt mig något nytt. Men nej, jag tror inte att jag provar igen…

  9. Jessica said

    Man lär sig å andra sidan inget nytt om man inte vågar och därefter konstaterar att nämen jaha, det här blev ju mindre lyckat… Jag har varit i den mindre-lyckade-zonen med just nyttigare kakor så nu står jag över. Antingen riktiga kakor eller ingen kaka alls.

  10. Lovisa said

    Mesefil kallar vi vispad grädde/messmör hos mig! Min mormor är från Vilhelmina och lyckan är total när mesefilen kommer fram till jul/påsk/midsommar. Mums på tunnbrödet! Och som tidigare sagt, inte för mycket grädde, då blir det fööör mesigt!

Leave a Reply

