Fika

April 25, 2013

mia

Jag älskar att fika. Nästan alla bilder som finns av mig ser ut som bilden ovan. Jag älskar också ordet fika, och känner mig helt handikappad när jag pratar engelska där ordet inte existerar. Å andra sidan finns det inget som låter sötare än när engelskspråkiga personer använder ordet fika mitt i en mening på engelska. Fika ryktas ju vara lika unikt för svenskan som ordet lagom. Jag gillar också hur brett ordet fika är. “Let’s have a coffee” är mycker mer begränsande, men en fika kan betyda allt från en jättefrukost till en enkel espresso, via afternoon tea eller en bryggkaffe med ostsmörgås.

För att inte tala om hur många olika sortesr fika det finns. Förmiddagsfika, trekaffe, fredagsfika, gofika, kvällsfika.

Jag fikar oftast många gånger på en dag, men allra heligast är kvällsfikat vid 21.30-tiden. Då dricker vi mjölk och äter överblivna kakor från mina plåtningar och provbakningar. Jag måste alltid truga i min man kakorna, han är så blasé när det gäller mitt bakande. Har jag inga rester äter vi mjölkchoklad. Kylskåpskall.

9 Responses to “Fika”

  1. detblirbarapannkaka said

    Åh, måste också införa halv tio-fika! Elvakaffe, trefika – och halv tio-kakor – genialt.

  2. Selma said

    Hej,
    sitter och funderar på vad sån där plastfilm man sätter runt formen när man gör moussetårta heter och var man kan köpa det (som glad bakamatör) och då slog det mig att bakandets drottning nog vet så jag skickar en fråga till henne! Jag brukar använda gamla (oanvända såklart) OH-ark men eftersom vi inte har någon sån på jobbet längre så har min tillgång minskat… Hoppas du förstår vad jag menar för typ av plast.
    Tack för en fin blogg med många bra tips och recept!
    Selma

  3. Chris said

    http://www.insidethetravellab.com/what-is-fika/

    “Apparently fika can be both a noun (let’s have some fika) and a verb (let’s fika now…) but like those other delicious letters in the Swedish alphabet (an ö, an å and an ä for example) I’m still getting to grips with the whole thing.”

  4. Cecilia said

    Jag är mer för mellanmål än fika – Det finns en viss genetisk tendens att liksom puffa upp på bredden av just fika:-)

  5. Cecilia said

    Åh just det! Jag har förresten beställt hem en omgång med muffinsformar (glada färger och roliga former) från Panduro! Så får vi se om de pallar trycket;)

  6. Anneli said

    Hej!
    Älskar också att fika :)) men hur gör du för att förbi så smal? Det kanske beror på dina gener? eller tränar du massor.

    Tack för en mysig blogg.

    • miaohrn said

      Jag tror att det beror på generna, jag måste ha en enorm ämnesomsättning för jag är alltid hungrig och äter massor. Jag har inte hunnit träna mycket de senaste åren, men jag cyklar och promenerar mest överallt. Och så har jag inte lyckats sluta amma min 1,5-åriga son, så då blir det ju också att jag fikar för två.

Leave a Reply

