Dagens tips

April 19, 2013

011

Ett av de bästa bakningstipsen min mormor lärde mig är att blöta händerna med vatten när man ska arbeta med sockerklibbiga kakor för att slippa att allt kladdar fast på händerna. Till exempel här, där jag plattade ut knäckiga mandelflarn. Mormor tillämpade det när hon gjorde bottnarna till biskvier, men sådana brukar jag istället spritsa ut.

För övrigt ska man inte vara rädd för att kladda ner sig och arbeta med händerna när man bakar. I många fall är det just händerna som finfördelar och arbetar ihop en deg på bästa sätt. Fast själv är jag ofta lat och använder matberedare eller hushållsassistent.

023

Kakorna heter florentines och blir helt beroendeframkallande penslade med mörk choklad! Recept i min kommande bok Franska bakverk. Den kommer förvisso inte förrän i september, men den som väntar på något gott…

4 Responses to “Dagens tips”

  1. Eva said

    Mia. Det är jobbigt att vänta på boken. Tack för sneak-peaks. Det blir uthärdligare så.😉

  2. Det ser väldigt gott och enkelt ut! =)

  3. Desirée said

    Vart finns recept på dessa? Ser himla goda ut!!!

Leave a Reply

