Diskbänksvarning

April 6, 2013

013
Jag gillar våra digitalvågar på Matlabbet, men många svär och blir frustrade över att de är tröga och inte vill nollställa sig. Först fattade jag inte varför, men problemet verkar bero på att många ställer vågen på diskbänken. Det skulle jag aldrig göra, rent instinktivt. Eller så har jag lärt mig av någon vis person för länge sedan och glömt bort det. Vågen jag har hemma ser ut att funka även på diskbänken, men vid en närmare kontroll upptäckte jag att vikten uppges vara mindre om vågen står på diskbänken än på andra ytor. Någon som vet vad det hela beror på?

En digitalvåg är väldigt bra att ha när man bakar, de kostar bara en spottstyver och går att hitta mest överallt. Vågen på bilden tror jag att Martin Johansson köpte på Coop för några år sedan för 250 kronor. När ipaden just lanserats var det många som förväxlade vågarna med en ipad.

6 Responses to “Diskbänksvarning”

  1. Lotta said

    Kan det inte bero på att diskbänken inte är helt plan? De sluttar ju i regel lite mot diskhon till så att vattnet rinner åt rätt håll. Kanske kan få vågen att visa fel. Jag vet ju hur stor skillnad det kan göra på badrumsvågen om man lutar sig åt nåt håll. Kanske samma med köksvågen.

  2. Eva said

    Jag undrar om det inte är något magnetiskt. Mellan vågens känsliga instrument och bänken som är gjord av metall.

  3. C said

    Jag tror det beror på om underlaget sviktar. Det hävdar i alla fall mina svärföräldrar som alltid väger sig på den digitala personvågen ställd på det hårda köksgolvet istället för det sviktande trägolvet i vardagsrummet 🙂 kan tydligen diffa på flera kg! 🙂

  4. miaohrn said

    Jag tror ni är inne på rätt spår alla tre!

  5. Johanna B said

    Tror också att det är för att diskbänken sviktar en del. När jag pluggade kemi och vi labbade fanns vågarna inne i ett speciellt rum med speciell ventilation (elller om det nu var utan ventilation, minns inte så noga) och varje våg stod på en stor cementklump. Vågarna hade dörrar som man stängde om sitt prov innan man läste av vikten. Men vi skulle ju väga in saker på milli- eller mikrogramnivå, så noga tror jag inte man behöver vara när man bakar 🙂 Själv har jag en våg från ikea, men den är inte tillräckligt känslig, man kan hälla på ganska mycket innan den reagerar.

    • miaohrn said

      Hehe, nä riktigt så noga behöver det inte vara! Min erfaranhet av Ikea-vågarna är också att de är lite halvdåliga.

Leave a Reply

