Utmaningen

March 24, 2013

042

Alright, nu har jag fått ihop ett recept till Fairtrades receptutmaning! Det blev kardemummaglass med kladdkaka! Galet gott, men så mäktigt att det knockade mig totalt, trots att jag har en mycket stor dessertmage.

005

Jag har köpt en sådan här liten fiffig glassmaskin från BDO Nordica. Tack för rättelsen – glassmaskinen kommer från OBH Nordica. BDO är min revisionsbyrå och HBO gör TV-serier. Jag gillar den, men har du en fungerande glassmaskin finns det ingen anledning att byta. På plussidan står att den är liten och inte tar så mycket plats i frysen och köksskåpet. Den fryser glassen på kort tid, cirka 10-15 minuter, och glassen får hyfsad konsistens. Dessutom tycker jag att den är snygg.

På minussidan är att den fryser pyttesmå satser åt gången, bara 3 deciliter, men man får med två frysskålar. Ljudnivån är ganska hög, men inte så illa som en del äldre modeller. Konsistensen på glassen blir inte så krämig och fin som i en proffsmaskin.

011012
Glassreceptet gjorde jag som en enkel vispaihopochkördirekt-smet, inte en sådan som ska kokas och sedan stå i kylen över natten. Det blev riktigt gott, om än kanske lite mäktigare än annars. Receptet ligger under receptfliken!

5 Responses to “Utmaningen”

  1. AnnaCarin said

    Hehe jag tänkte precis “men heter det inte HBO Nordica” och googlade. Nä det heter HBO Nordica… Kärt barn har många förkortningar.. jag har klurat på en sån dock, den verkar prisvärd! Är du nöjd?🙂

  2. Emelie said

    Jag fick en likadan glassmaskin i julklapp – väldigt besviken! Det står att skålarna med fördel kan förvaras i frysen, men en av dem sprack i botten så vätskan inuti läckte ur. Smeten fryser fast i skålen och i vispen på två sekunder och rörs inte runt alls. Och locket åker upp eftersom vispen som locket fäster i når ända ner i botten på skålen och därmed höjs upp när ett lager smet fryser fast. Jag körde inte glassen i mer än 5 min eftersom den ändå bara satt fast i vispen och snurrade runt, men då var den stenhård. Sen gick den nästan direkt från stenhård till smält smet igen. Har provat olika recept, men inget gjorde någon stor skillnad:/
    Någon som vet hur man tämjer en glassmaskin?

    • miaohrn said

      Vad synd att den funkar så dåigt. Det måste vara ett måndagsexemplar. Jag känner igen dina problem, men med min maskin har det inte varit alltför besvärande.

Leave a Reply

