Rättvist

March 21, 2013

018

Förra veckan utbildade jag mig till Fairtrade-ambassadör tillsammans med Mattias Kristiansson och Pär Holmgren. Uppdraget som ambassadör är helt frivilligt och ideellt och går ut på att efter egen förmåga sprida budskapet att det är viktigt att välja Fairtrade-märkta varor.

Några saker jag lärde mig på kursen:

  • Fairtrade handlar mycket om att odlare och arbetare i utvecklingsländer ska få skäligt betalt för sina produkter. Därför kostar Fairtrade-produkter ofta lite mer. Är de dyrare innebär det att de som tillverkat produkten har fått schysst betalt.
  • Några produkter som det är extra viktigt att köpa Fairtrade-märkta är bland annat kaffe, choklad, bananer och te. Med dessa produkter finns det stor risk att arbetarna bakom de konventionella produkterna behandlas dåligt och lever i fattigdom.
  • Fairtrade-varor kommer från utvecklingsländer. Man kan alltså inte köpa Fairtrade-mjölk, falukorv eller inlagd sill.

Vårt första uppdrag som ambassadörer blir “recept-utmaningen” där vi ska skapa ett recept med 4-5 Fairtrade-märkta produkter.

008

Jag plockade på mig två sorters choklad, kakao, råsocker och en haklapp till Nisse son nyss har fått smak för kakor. Han hojtar “kakor, mmm!” hela tiden och det blir väldigt kladdigt så fort han kommer över något chokladigt och gott. Jag har länge varit medveten om Fairtrade-märkta matvaror, men hade inte lika bra koll på att det finns 1500 produkter på den svenska marknaden, bland annat rosor, guld, fotbollar, vin, trä och kläder. Haklappen kommer från Sture & Lisa som gör superfina Fairtrade-märkta barnkläder.

Vad jag ska göra för recept har jag ännu inte bestämt, men det borde inte bli svårt att få till något gött med choklad och socker!

3 Responses to “Rättvist”

  1. Eva said

    Bra där Mia! Föredömligt. Jag följer dina rättvise-experiment noga. Spännande. Rättvist ska det vara.

  2. milla said

    Vad kul att vara ambassadör🙂
    Blir spännande att se vad det blir för god kaka🙂

  3. Cecilia said

    Icke att förglömma Fairtrade té och kaffe!!

Leave a Reply

