Minnenas journal

March 19, 2013

011

När jag var liten existerade inte halvliters Pet-flaskor. Ni vet sådana där praktiska som man köper läsk eller vatten i och sedan kan använda som vattenflarra när man går och tränar eller frysa in flädersaft i eller vad som helst. Det är svårt att föreställa sig, men behövde man ha med sig dryck på skolutflykten när jag var liten var det enda alternativet att ta en tom sirapsflaska. Tomma sirapsflaskor hade vi många av, för när jag var liten var det inte tabu för barn att äta socker, så jag och mina syskon fick en rejäl sirapspöl på vår mannagrynsgröt varje morgon.

Det ni – dagens triviala observation!

27 Responses to “Minnenas journal”

  1. Ninna said

    Det låter lite gott!🙂

  2. Jag fick också alltid ha sirapsflaskor som saftflaska på våra utflykter när jag var liten! Mysigt att tänka på tycker jag, men också vilken sjukt stor förändring det är jämfört med idag.

  3. Igenkänning på alla punkter!🙂

  4. Maria said

    … och när man skulle ha med sig varm choklad hälldes den i en sirapsflaska i dubbla sticksockor!

    • miaohrn said

      Wow, vilket trick! Själv hade jag faktiskt en köpe-termos i röd plast, men jag tror inte den höll värmen så värst bra.

  5. Lotta said

    Ah! Vilka minnen! Inte en utflykt utan saft i sirapsflaska. Min morfar var en riktig sockergris. När mormor åkt till affären och han var ensam hemma med mig och min kusin sa han alltid “När katten är borta dansar råttorna på bordet.” och gav oss knäckebrödsskivor med sirap på. Då var det fest🙂

  6. Jessica said

    Åh tomma sirapsflaskor som fick följa med på utflykter fylld med saft🙂. Jag tänker på det när jag ser sirapsflaskorna i skåpet samtidigt som jag fyller min inköpta sportflaska (som kostade bra mycket mer än en sirapsflaska).

  7. Svensk sirup har jeg vokst opp med, og kjøper fortsatt (mer flytende enn den norske og mye mer praktisk å måle opp). Har ikke tenkt på gjenbruk av flasken, men den er jo perfekt til pannekakerøre når man er på tur (til stormkjøkken)!

  8. Carro said

    Det hade jag också när jag var liten. Det skulle vara ganska kul som socialt experiment att komma till gymmet med en sirapsflaska.🙂

  9. På tal om svensk sirap, tycker det är så synd att det inte finns något som liknar mörk sirap här i England… Finns bara treacle men det är inte alls samma sak, smakar alldeles för mycket lakrits!

  10. Anni said

    Min son väcker stor uppståndelse när han har sirapsflaskan med dryck till skolans utflykter.
    Själv använder jag den gärna när jag ska ta med en lagom skvätt vin, så slipper jag släpa hela dunken😉

  11. Siri said

    Det hade alla i min skola också, men inte jag.(hade fina termosar från USA)
    Jag har frågat flera personer tidigare och det verkar som om dom födda efter 85 inte känner till detta.
    Min sportflaska gick sönder för ett tag sedan och sedan dess har jag använt en vit sirapsflaska istället. Mycket praktisk

    • miaohrn said

      Vad roligt att du faktiskt använder sirapsflaska som sportflaska! Och du har säkert rätt i att gränsen går någonstans runt 85-orna. Själv är jag född 80.

  12. malin said

    Jag vill ta tillfället i akt och fråga en fråga om sirap. Vad är det? Det står bara “innehåller: sirap” på flaskan.

    Utomlands hittar man molassis (som jag för övrigt tycker är jättegott att baka med) och det är gjort en restprodukt vid sockerproduktion, men det är väl inte den svenska sirapen?

    Så lyxigt att få fråga ett proffs om sånt här! Tack Mia!

    Malin

    • miaohrn said

      Bra fråga Malin! Vad jag förstår är även svensk sirap smak- och färgsatt med melass, men resten verkar bestå av sackaros, glukos och fruktos, om det nu gör dig klokare. Det verkar göras av inverterat råsocker. Jag som trodde att svenska sockerbetor var inblandade.

      • malin said

        Tack för svaret Mia! Jag känner mig absolut klokare! Jag har lite koll på vad de grejerna är. Intressant att de får skriva endast “innehåller: sirap” om sirap är alla de där olika grejerna.

  13. Annika said

    Vi hade inte sirapsflaska, för vi hade nån slags mugg med lock från Tupperware. I locket fanns ett hål med snäpplock och när man skulle dricka kunde man istället sätta dit en pip. Fanns både som vanlig muggstorlek och dubbelt så stora om man skulle på längre utflykt. Väldigt tjusigt…😉

    Sirap enligt Dansukkers hemsida:
    Sirap (sockersirap) erhålls som en sidoprodukt när man tillverkar vitt socker från bet- eller rörsocker i ett sockerraffinaderi. Sirap är en trögflytande sockerlösning, där en del av sockret brutits ner till glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Kombinationen av de olika sockerarterna förhindrar kristallisation och det mycket höga sockerinnehållet på ca 80 % garanterar lång hållbarhetstid.

    • Annika said

      Så svensk sirap torde vara från sockerbetor eftersom vanligt svenskt socker tillverkas av betor. Ser att Dansukker numera också har Cane Syrup i sitt sortiment.

      Min far fick ledigt från skolan för att plocka betor på de skånska fälten när han var ung. Varje gång det är nåt han inte vet, som han kanske borde lärt sig i skolan, säger han “då låg jag i bedorna” (betorna alltså)😀

      • miaohrn said

        Haha, vilken fantastisk ursäkt din far hade! Och tack för bra info om sirap!

      • malin said

        Jaha, så sirap kanske är som molass, fast molass är från sockerrör och sirap är från sockerbetor. Båda är i alla fall en biprodukt vid sockertillverkning.

        • Lotta said

          Molasses är det engelska namnet för melass. Det är en biprodukt vid sockertillverkning, tjock, mörk, trögflytande sirap som i sverige används som foder, t ex till hästar och kor, eftersom melass från sockerbetor innehåller bitterämnen och är osmakligt för människor. Melass från sockerrör används i bakning.

Leave a Reply

