Barnförbjudet

March 6, 2013

017

Den senaste veckan har det rasat en debatt i Stockholms tidningar om förbud av barn på kaféer. Jag har full förståelse att det kan vara ett problem för kaféägare om hela lokalen blockeras av barnvagnar och springande ungar, men själv tycker jag bara att det är trevligt om generationer blandas på kaféer och restauranger. Jag har aldrig upplevt att något barn stört, men eftersom jag känner många som driver kafé, och vet hur jobbigt det kan vara för dem försöker jag alltid bete mig exemplariskt när jag är ute och fikar med Nisse. Jag lämnar om möjligt vagnen utanför, jag städar golvet efter oss om han har drällt ner och plockar med mig allt skräp, och jag lämnar inte illaluktande blöjor på toaletten. I möjligaste mån försöker jag undvika rusningstid kring frukost, lunch och middag. Monica Eisenmann som tidigare drev The Cookbook café har skrivit en vett och etikett-guide till det hela på sin blogg.

Jag ser egentligen bara det som en fördel om kaféer och restauranger är tydliga med att barn inte är välkomna. Det värsta som finns är om man har betalat för en dyr måltid och måste kasta i sig den för att personalen behandlar barnfamiljer som paria. Det hände oss för några veckor sedan (kl 17.30 en tisdag) på Linje 10. Jag förstår att Linje 10 inte är Öppna förskolan, men vi skulle aldrig gått dit om vi inte visste att Nisse gillar att sitta tyst och stilla och spana på folk och käka bröd på restauranger och kaféer. Till saken hör att de flesta barn (okej, jag har ingen aning om det stämmer, men så funkar iallafall Nisse) kan vara hur gnälliga, högljudda och sura som helst i hemmets lugna vrå, men så fort de får sitta i en barnstol i en stimmig restaurangmiljö med massor av lampor och liv och rörelse är de som tända ljus. I en viss ålder iallafall.

Egentligen är det inte mycket att gnälla om, Stockholm har troligtvis flest barnstolar per kafé i hela världen, (tack Ikea för den där 149-kronorskapelsen!).

Vad tycker ni om det hela?

Som ni ser är Nisse väldigt förtjust i kaffe. Jag vet, det är alldeles för tidigt, jag är en dålig mamma.

9 Responses to “Barnförbjudet”

  1. Fina poänger! Och Esther gillar också kaffe, vad är grejen med det? Jag lät henne smaka en gång för jag tänkte att då skriker hon inte efter min mugg nåt mer för hon kommer tycka att det är äckligt…not so much. Bättre än coca-cola iallafall.

  2. Vad jag kan se så verkar det dessutom vara ganska många mammor som fikar om dagarna när de är föräldralediga, skulle ju bli en förlust för alla caféer och tappa kunder..? Bra för barnens sociala kompetens skulle jag säga, att vara på café och lära sig lite om livet😀

  3. Sanna said

    Min dotter Isolde gillar också kaffe, får dock bara smaka i bland🙂

  4. Annett said

    Väl skrivet av både dej o Monica! Jag försöker ta med mina barn ut på café/ Restaurang mycket för jag tror att det är bra träning i uppförande. Men då gäller det ju att man som förälder kan upföra sej också😉
    Många behöver nog läsa era inlägg, tyvärr…

  5. Sandra said

    Jag kan också förstå att det är lite jobbigt för en restaurang eller ett kafé om man försöker tränga sig in med barnvagn och skrikig unge i en trång lokal där man inte får plats. Men oftast väljer man ju inte dessa ställen ändå av samma anledning.

    Var i somras med om att jag, sambo och besökande mamma skulle gå och luncha i stan(Malmö) och valde för en gångs skull att gå till ett lite finare stället. Där var helt tomt och man kan tycka att de skulle bli glada att tre personer ville äta lite dyr lunch hos dem. Men ICKE! Barnvagn var förbjuden, även på den tomma uteserveringen och trots att Sixten sov… Nåväl… Jag gör ju inte så bra reklam för dem längre direkt! Men man lär sig. Många ställen är jättetrevliga mot oss föräldralediga som vill gå ut och luncha ibland. Helt fullt med barnvagnar. Förvånansvärt lite skrik och trevlig stämning!

    Barnvagnsbio kan jag föresten också rekommendera!🙂

  6. Jessica said

    Inlägget av Monica Eisenman var väldigt bra! Eftersom jag har tid på dagarna så fikar jag inte sällan på eftermiddagarna. Har hamnat i x antal mammagruppssammankomster. En gång – jag räknade vilket jag gör när jag blir irriterad – sex barnvagnar. Syskon sprang omkring. Barnvagnar flyttades runt och det var nästan så att man fick be om ursäkt för att jag upptog ett litet bord. Har inget emot att folk med barn fikar men ja, ibland blir det trassligt. Jag har ingenting emot att mammor ammar sina barn om man gör det lite diskret. Ibland sker det inte så diskret.
    Folk blev verkligen rabiata över det där fiket. ETT fik. I stockholm. Det är ju knappast som det är det enda fiket som finns.

  7. Ingentingalls said

    Jag kan berätta om motsatsen. På ett cafe i slottskogen i Gbg ber de personer som inte har barn att välja platser i den innersta lokalen, lite lugnare där, så att alla med barnvagn får plats i den första. Jag tappade nästan hakan. Skönt att någon bestämt sig för att alla ska ha en plats.🙂

  8. Charlotta Holmström Ortiz said

    Jag tycker att hela diskussionen är snedvriden. Problemet verkar vara att vissa föräldrar har svårt att lära sina barn hur man uppför sig på kafé och restaurang, kanske har även de vuxna själv inte fått lära sig som barn. Diskussionen borde snarare handla om detta och inte huruvida det är ok eller inte att förbjuda en folkgrupp på vissa kaféer osv. Känns som om människor är extremt bortskämda när de tror att de kan skräddarsy samhället efter sina egna behov. Om det skulle vara ok att förbjuda barn på kaféer nu undrar jag vad som skulle bli nästa steg! Otäck tanke att leva i ett samhälle som börjar utesluta människor istället för att engagera sig i varandra och gemensamt hjälpa till att uppfostra “våra barn”. Min man kommer från Spanien så vi spenderar en del tid där. Vi har en dotter på nu fyra år och var vi än går med henne så är vi så otroligt välkomna. Men så har de generellt också en helt annan inställning till barn där. Barn får lov att synas och höras. Inte har de samma krav på att allt ska vara så anpassat och tillrättalagt heller.
    Jag förstår att många kafeägare uppfattar detta som ett problem, men jag tycker verkligen inte att det är rätt lösning att införa sådana förbud. Lyckligtvis delar Diskrimineringsombudsmannen den åsikten!

    / Lotta

  9. Barnälskande Pappa said

    Helt klart att många vill stänga in alla barn i en garderob tills de blivit vuxna men själv glömt hur de själva var som små. Anser att barnen ska ha samma rätt till offentliga platser som alla andra och att äldre ska visa hänsyn för barn och att de leker, låter och lever mer än surtanter och gnällgubbar. Om ni nu så gärna vill äta/dricka i tysthet så stäng in er i en lägenhet och sätt i öronproppar! På offentliga platser måste alla få plats och man får ta hänsyn till ålder, handikapp, etnicitet mm. Bara en sak till: om alla vore barnhatare så skulle vi inte få någon pension, så sluta hata barn och föräldrar alla egon.

Leave a Reply

