Canelésuccé!

February 28, 2013

020

Jag har tidigare skrivit om mina problem med caneléer, men nu, nu äntligen börjar det likna något! Mycket tack vare Rachel Khoos tips om bloggen Chez Pim, där Pim metodiskt redovisar sin nästintill maniska jakt på den perfekta canelén. Jag följde Pims råd slaviskt, och det som främst gjorde skillnad var att jag smorde formarna med bivax. Jag har länge vetat att man kan göra det, men först nu kom jag mig för att beställa vax från Perssons Bigårdar. Så mycket bättre!

012

Caneléerna blev vackert glansiga, fick ett krispigt yttre och halkade ur formarna istället för att kräva en halvtimmes frustrerat pillande för att få ut dem. Nästa gång ska jag värma formarna lite innan för att få ett tunnare lager bivax och på så sätt förhoppningsvis få tydligare form på caneléerna.

007

Min canelékunnige kompis Lars kom och hjälpte till och höll noggrann koll på ugnen. Vi tog ut några caneléer i taget och jämförde gräddningstider.

027

Det enda som inte var heeelt perfekt var smaken… Tyvärr. Lite mer intensiv smak av rom och vanilj skulle jag vilja ha, så det blir till att testa igen. Så fort receptet är helt perfekt lägger jag upp det här på bloggen om det är fler som vill plåga sig själv med canelébakning!

One Response to “Canelésuccé!”

  1. Jessica said

    Bivax och kopparformar är alltså en del av lösningen! Jag har gillat mina misslyckade varianter också iofs. Jag hade åtminstone i tillräckligt med rom och vanilj för att smaken skulle bli helt okej.

Leave a Reply

