Receptpirater

February 21, 2013

hullerombuller
Nya numret av tidningen Baka finns nu i tidningshyllorna! Jag har skrivit en krönika om recept och upphovsrätt till tidningen, och får ni inte tag på ett pappersexemplar kan ni läsa krönikan här:

Då och då blossar det upp små krig i kokboksbranschen. Någon anser sig ha blivit plagierad, fått ett recept stulet eller delar av en bok kopierad. Men vem äger egentligen ett recept, och hur vet man vem som är skaparen till det?

Copyright på recept existerar knappt. Om du kopierar ett recept från punkt till pricka med personligt skriven ingress och allt skulle skaparen möjligen kunna hävda att det var ett plagiat, men så fort du har ändrat minsta lilla har du ryggen fri. Står det till exempel 1 krm salt i originalreceptet och du ändrar till 1 nypa salt räknas det som ett nytt recept. Samma sak om du ändrar i receptbeskrivningen eller i ingressen.

En nackdel med att recept saknar copyright är när man som jag jobbar med att sälja recept till mattidningar. Jag får betalt en gång, men sedan använder tidningen ofta recepten i andra sammanhang som böcker, utländska upplagor och på nätet. Detta får fotografen ersättning för eftersom bilden är upphovsrättsskyddad, men jag som varit med och skapat bilden får ingenting.
Har jag lånat ett recept av någon vill jag gärna ge kredd, men tillfälle finns inte alltid. I en kokbok eller på en blogg kan man sväva ut i mer personliga texter och förklara vem som är upphovsman till ett recept, men i till exempel mattidningar känns det som fel forum. Jag såg till exempel en fin tårta Clara Lidström gjort på sin blogg, en ”hullerombullertårta” där rulltårta varvas med grädde och färska bär. Jag gjorde senare en liknande tårta för en mattidning, men där fanns inte utrymme att berätta att ”Den här idén har jag hittat på bloggen Underbara Clara”. I mattidningar är receptkreatören oftast ganska anonym så vad ”jag” tycker, tänker och inspireras av är oftast ointressant för läsaren. Dessutom är jag rädd för att ge kredd till fel person, jag vet inte om det är Clara som är upphovskvinna till hullerombullertårtan, och om jag då skulle ge henne äran för det, och hon i sin tur har hittat receptet någon annanstans känns det orättvist mot den faktiska receptkreatören.

Jag har fått recept ”stulna” ett flertal gånger, och visst kan det reta mig lite, men snålhet är inte ett personlighetsdrag jag vill förknippas med, så jag försöker att inte bry mig. Dessutom kan man välja att se plagiat som en bekräftelse på att man nått ut. Det är mer synd om den som måste kopiera, själv kan jag säkert komma på fler idéer.

Senast var det en inredningstidning som kopierat ett macaronrecept från min blogg rakt av utan någon hänvisning. Det retade mig inte särskilt mycket, själv har jag hittat receptet på bloggen Tartelette, men det som irriterar mig är att de uteslutit att ta med mina tips på hur man lyckas med macarons. Ni som har testat att baka macarons vet att man kan behöva en hel del vägledning, inte bara ett recept rätt och slätt, och det är detta som gör mig arg, att matskribenten tagit receptet, men inte alla tips som gör att man faktiskt kan lyckas med det.

Jag tycker att man ska vara generös med sina recept och dela med sig av sin kunskap och sina upptäckter och tips. Sprida bakningsglädje helt enkelt. Men man ska också vara generös med att uppge källan om man lånar ett recept, och visa respekt för andras arbete. I vissa fall kan det vara en enkel historia att skapa ett nytt recept, men ofta ligger det mycket arbete bakom, timmar av snedsteg, framsteg, svordomar och kariesskapande provsmakning. Särskilt nu när recept och idéer sprids blixtsnabbt på nätet är det extra viktigt att inte snåla med kredden.

Min variant av hullerombuller-tårtan har Ulrika Pousette fotat.

7 Responses to “Receptpirater”

  1. Linda said

    Bra skrivet! Jag vet precis hur mycket tid det kan ta att få ett recept helt perfekt och då vill man ju gärna åtminstone nämnas om någon “lånar” receptet rakt av. Sen att det är kul när någon tycker om ens recept är ju en annan sak – självklart vill man att recepten ska spridas vidare men lite länkkärlek skadar aldrig.

    När jag skulle ha macaronskurs provbakade och experimenterade jag med mängder med recept men kom fram till att det bästa receptet var det jag hade hittat i din bok. I vanliga fall är jag stolt över att kunna ange att jag har tagit fram alla recepten själv till mina bakningskurser men till den kursen lade jag såklart till i receptbroschyrerna att själva macaronsreceptet var ditt med mina fyllningar.

    Fram för mindre anonymitet för matkreatörer tycker jag! Som mattidningsläsare lockas jag oftast mer att prova ett recept om jag får lite extratips från receptskaparen, och när det dyker upp för mig nya namn på receptskaparna i tidningar skulle jag gärna läsa lite om de personerna. Proffsiga mat- och receptkreatörer är ju så mycket mer inspirerande än alla kändisar som plötsligt får ge ut kokböcker till höger och vänster…

    • miaohrn said

      Tack så mycket för din kommentar, Linda! Och jättesnällt att du hänvisade till mig i receptbroschyren! Du har rätt, det vore kul att få veta mer om receptkreatörerna.

  2. Stina said

    Bloggen Tartelette gjorde helt rätt att inte ta med dina tips på hur man lyckas med macarons. Om de gjort det hade du kunna hävda upphovsrättsstöld. Själva receptet är inte upphovsrättsskyddat, men beskrivningen runtomkring!

    Så här säger ALIS (Administration av litterära rättigheter i Sverige) om recept är upphovsrättsskyddat: ”Detta är en vanlig fråga. Svaret knyter an till begreppet verkshöjd. Om receptet är tillräckligt originellt skrivet (med fantasifulla och litterära formuleringar t.ex.) kan det vara ett verk i upphovsrättslagens mening och därmed skyddas av upphovsrätt. En ren uppräkning av ingredienser skyddas däremot inte. Inte heller en rak och ”naken” beskrivning av tillvägagångssättet (dvs. en strikt instruktion om hur ingredienserna ska tillföras och i vilken ordning). Upphovsrätten skyddar inte det materiella innehållet i en text utan endast den form som faktainnehållet tar sig uttryck i. Eftersom matrecept i de flesta fall saknar annan funktion än att ge en instruktion för tillagningen, och därför ofta är banalt skrivna, är det i många fall tveksamt om de åtnjuter upphovsrättsligt skydd.”

  3. Rebeccca said

    På tal om macroner. Jag har haft lite problem med dessa senaste tiden. Jag använder mig av “ditt” recept, och det brukar bli väldigt bra.
    Men flera gånger då jag har baka har macronerna aningen “exploderat”, inte pruckit, utan bildat en lite krater på mitten. Eller så har de sett bra u i ugnen, då jag tar ut dem och sätter ihop dem så mosas “skalet”, och de är ibland ganska degiga i mitten, trots att jag gräddat dem väldigt länge.

    Jag överväger att börja använda en smet baserad på italiensk maräng, för det har jag aldrig misslyckats med, men det är så mycket enklare att bara vända ihop allting.

    Så har du någon aning om vad som är felet på smeten?

    • miaohrn said

      Hmm, knepigt. Jag har ingen klockren lösning, men du kanske ska experimentera lite med ugnstiden och var i ugnen du placerar dina macarons. Alla ugnar beter sig ju lite olika. Det händer mig också ibland att de är lite degiga i mitten, och det har jag egentligen inget emot. Du kanske ändå ska testa att grädda dem lite kortare stund så att inte skalet spricker. Och kanske på lite högre temperatur. Hoppas det löser sig så att du slipper det omständliga italienska maräng-receptet! Lycka till Rebecka!

Leave a Reply

