Macarons

February 8, 2013

008
Jag bakade chokladmacarons igår, och testade att ha strössel på. Ingen fransman skulle väl någonsin ta till en sådan styggelse, men strössel är ju så fint, och jag har lärt mig av Bake my day-Mattias att man kan strö på sådant innan gräddningen utan att det smälter bort eftersom macarons gräddas på så låg temperatur.
016
Även Jessica bakade macarons, och jag har länge undrat vad poängen med sådana där macaronmattor är. Jessica testade att grädda halva satsen på en macaronmatta och den andra hälften på vanligt bakplåtspappper. Ni ser själva resulatatet. Med macaronmattan sprack kakorna och bottnarna fastnade i mattan, men med vanligt bakplåtspapper blev det mycket bättre. Detta kan självklart ha varit en tillfällighet, men jag ser ändå inte nyttan med de där mattorna.
019
035
029

16 Responses to “Macarons”

  1. Sara Drewsen said

    Precis så blev det för mig med. Den mattan ligger och skräpar i ett skåp nu. Bakplåtspapper är det bästa!🙂
    Blev ju himla fint med strössel på, jag har också trott att det skulle smälta men tji fick man. Ska testa det nån gång.🙂

  2. Anna said

    Åh, så ursöta! Receptet på de chokladmacaronsen (om man kan böja det så?) har du utgått från det receptet du har här då?

    Du är en sådan inspiration Mia! Varje gång jag tappar suget för att baka behöver jag bara gå in på din blogg så blir jag sugen igen. Tack för det❤ måste bara få tummen ur att köpa din cupcakes-cakepops-m.m.-bok de är så fin.

    • miaohrn said

      Vad glad jag blir att du hittar inspiration här Anna! Jag har i princip utgått från mitt vanliga recept, men bytt ut lite av mandelmjölet mot kakao. 90 g mandelmjöl och 2 msk kakao, och sikta kakaon tillsammans med florsocker och mandelmjöl. Receptet finns i min bok!

  3. MiLy said

    Jag stendiggar min macaronmatta, men i övrigt är jag en trogen lärljunge när det kommer till att baka macarons!🙂

  4. irene said

    Köpte en såndär matta, men jag köpte den mest för att kunna göra chokladpaljetter. Har provat den engång till macarons o tycker nog inte att de blev så lyckat.

  5. Malin said

    Hej Mia, tack för en underbar blogg med vackra bilder som inspirerar! Jag tycker du är toppen! Jag vet inte om du håller koll på gamla inlägg som denna, men jag försöker med en fråga…

    Jo, det gäller mandelmjöl…. Jag har både testat att köpa färdigt och att göra eget. Det färdiga tycker jag är grovt, men ännu värre, det har ingen mandelsmak.. Känns som de glömt att rosta mandlarna! Nu pratar jag om det vanligaste mandelmjöl som man brukar hitta i affärer…

    När jag skållar, rostar och mixar mandlarna till mjöl blir det en underbar smak, men jag kan bara använda hälften. Antingen är det för grovt, eller så blir det ett klägg av allt. Detta trots att jag låter mandlarna svalna innan…

    Jag har läst att man behöver en industriell köksmaskin för att kunna mixa mjölet, men finns det ingen annan lösning? Annat märke på färdigköpt kanske??

    Vore tacksam för hjälp i sökandet på den perfekta macaron som båda smakar rätt och har rätt koncistens…

    Malin

    • miaohrn said

      Hej Malin!

      Jag brukar först och främst använda köpt mandelmjöl. Jag tycker att man ser många olika sorter i butikerna nu, så jag är lite osäker på vilket “det vanligaste” är. Det jag köpte på Hemköp var en enkilos-förpackning som jag tror hade någon slags LCHF-inriktning. Och jag har faktiskt aldrig hört takas om att man skulle rosta det innan! Men det låter ju mycket godare. När jag inte använder färdigt mandelmjöl brukar jag mala mandeln på mandelkvarn, inte mixa den. Det kanske kan vara en lösning? Men en del mandelkvarnar maler ju i och för sig så grovt att hälften ändå försvinner. Det jag tror att man ska göra om du mixar mandeln är att mixa den tillsammans med florsockret. Det kanske kan underlätta. Hoppas det löser sig, lycka till!

  6. Malin said

    Tack, jag ska testa dina råd. Lyxigt att få hjälp med detta! Jag är rätt sugen på att köpa mandelkvarn, är det så fall pgot speciellt jag ska tänka på när jag shoppar runt?

    Jag har aldrig rostat mjölet, endast mandeln innan jag mixat den…

  7. Jenny said

    Angående mattorna, jag köpte en sådan för att slippa macaronmemory nu när jag skulle baka några hundra macarons till min vänninnas bröllop och höll på att bryta ihop för gud så dåliga de blev. Men med hjälp av diverse bloggare och deras felsökningsguider och laborernade med recept och gräddnigstider landade jag tillslut tillbaka i det recept jag alltid har använt, men med mycket kortare gräddningstid, konstigt nog. Och, jag smörjer mattan med liiite matfett, då släpper de fint från mattan.

  8. Judit said

    Mia!
    Har precis inlett min macaron-karriär. Första försöket lyckades ganska bra, men nu när jag gjort det för andra gången fick de aldrig någon krage. Vad gör jag för fel?
    Mycket tacksam för dina tips!!

    • miaohrn said

      Hej Judit! Det kan bero på lite av varje. Använde du malen mandel, mandelmjöl eller mixade du mandeln? Vad använde du för färg? Använde du “mitt” recept med vanlig vispad äggvita, eller gjorde du italiensk maräng? Alltså där man häller ner het sockerlag i marängen. Berätta mer så hoppas jag att jag kan hjälpa dig!

      • Judit said

        Jag använde mandelmjöl båda gångerna, dock hällde jag betydligt mer av karamellfärgen den här gången. Kan det vara det tro?
        Jag har gjort macarons efter Leilas recept (ingen sockerlag).
        Tusen tack för din hjälp!!

        • miaohrn said

          Hej!

          Ja, det beror nog på att det blev mycket vätska och därmed en ganska lös smet. Då lyfter kakorna inte lika bra från pappret och det blir ingen krage. Men det kan också bero på Leilas recept, haha : ) Komiskt att du frågor mig och inte henne varför du misslyckas med hennes recept. Om man vill undvika att få för lös smet är ett tips att testa med pulverfärger istället. De finns att köpa på tex Eter- och essencefabriken. Lycka till!

          • judit said

            Tusen tack!
            Jag tänkte att du är expert på macarons och jag har läst en del på din sida.
            Jag hade redan börjat baka efter det receptet när jag hittade till din sida🙂
            Ska prova pulverfärg!

Leave a Reply

