Don’t try this at home

February 1, 2013

080
Caneléer asså, vad svårt det är att baka! Jag lyckades med en snygg (bilden ovan) men resten ser ut som konstiga svampar i olika stadier av förmultning. Jag har tidigare skrivit om caneléer här, men jag undrar om det ens är värt att försöka baka hemma. Sååå gott tycker jag knappt att det är. Liknar mest en lite seg muffin med svampigt inre och smak av rom. Men många gillar caneléer, och er kan jag tipsa om att de numera finns att köpa på Kafé Esaias i Stockholm. Tror att det är Sophies canelé som levererar. Stackars kvinna, hon gör väl inget annat än baka caneléer! Själv ska jag göra ett j***a försök till med högre ugnstemperatur.
084

10 Responses to “Don’t try this at home”

  1. Ingrid said

    Jo, det går, Har du prövat att låta smeten vila över natten?

  2. miaohrn said

    Jag abslout, den har fått vila i båden en, två, tre och fyra nätter. Smaken är det inget fel på, men blir dina jämna och snygga? Använder du kopparformar eller silikon? Och vilket recept?

  3. Ingrid said

    Ok, det är ett helt vanligt franskt recept som jag inte minns varifrån det kommer, men det fungerar. De här kakorna har lite mormors-stuk över sig och de bakas alldeles för sällan.

    Ingredienser, 16 st.

    0,5 l mjölk
    150 gr mjöl
    225 gr strösocker
    2 ägg + 2 gulor
    50 gr smör
    vanilj, ½ stång
    1 msk rom


    Vispa äggen, äggulorna och sockret.
    Tillsätt mjöl och vanilj, blanda.
    Häll mjölk och smör i en kastrull. Värm, får inte koka, men smöret ska smälta. Låt svalna, tillsätt sedan rom och blanda med äggsmeten. Låt stå övertäckt över natten i kylskåp,.
    Häll sedan smeten i formar. Grädda 225°, 15 min. Sänk sedan temperature till 200” och låt kakorna gräddas ytterligare cirka 45-50 min. De ska bli bruna, snudd på brända på utsidan och härligt mjuka inuti.

    Och visst är det gott!! Jag använder simpla silikonformar.

  4. Rachel said

    I’m about to test some recipes for these, so wish me luck! P.S. Did you read the excellents posts about them on Chez Pim’s blog? She’s done lots of testing and explains in detail what worked for her.

  5. Jessica said

    kopparformar ska tydligen vara The Thing för den fördelar värmen jämnt över kakan. Antingen älskar man cannele eller inte, jag är i den förra kategorin.

  6. Ingrid said

    Jo, det är jag. Kul att du gillar boken. Slut på förlaget – annars hade det ju kunnat bli lite gratisreklam här.
    Berätta hur det går om du prövar mitt recept.
    Och kopparformar, suck. Avundsjuk. Har fula gula lite missfärgade silikonformar. Men man slipper smörja…

    • miaohrn said

      Vad roligt, jag har läst den från pärm till pärm flera gånger! Synd att den är slut på förlaget, jag ska vårda mitt ex ömt. Mitt recept är väldigt likt ditt, men innehåller lite mindre mjöl och lite mer rom. Jag rapporterar hur det går! Jag äger heller inga kopparformar, men har lånat av en kompis. Tack för hjälpen, Ingrid!

Leave a Reply

