Daller

January 30, 2013

030
En sak jag har fått lära mig den hårda vägen är att pektin inte bör värmas upp långsamt. Jag gillar att göra marmeladbitar, men har man en långsam elplatta hinner pektinet förstöras under uppvärmningen, och isället för fasta, fina bitar står man där med något slags bärsnor. Så se till att du värmer upp plattan lite innan du sätter på kastrullen om du vet at du har en lite ineffektiv spis. Av samma anledning är det bäst att inte dubblera marmeladrecept. Jag brukar använda syltsocker med pektin, det funkar fint tycker jag, och marmeladen gör jag av till exempel blåbär, svarta vinbär, grapefrukt eller hallon.
049
Marmeladbitar verkar vara en sådan sak man antingen älskar eller avskyr. Jag gillart’, även om det kanske inte är det enda godis jag skulle ta med mig till en öde ö.

6 Responses to “Daller”

  1. Sandra said

    Men åh! Det förklarar saken! Nu lärde jag mig något nytt! Tack!

  2. Nathalie said

    Du skulle inte kunna lägga upp ett recept på din favoritsort?

  3. Cecilia said

    Marmeladbitar är läskigt tycker jag. Varför man känner ett behov av att äta marmelad som tilltugg, istället för att bre det på t.ex scones eller smörgåsrån, övergår mitt förstånd:)

  4. Elena said

    Mmmums … marmelad!

  5. Å älskar geléigt godis 🙂 Tur vi har gasspis det går superfort att få till värme i grytorna. Det är ju ganska bra att göra sånt här “godis” själv, då vet man ju precis vad det är i..

Leave a Reply

