Bakböcker för barn

January 25, 2013

061
Det mesta som rör sig i mitt huvud handlar om kakor, så därför blir det lätt att jag och mina nära och kära medvetet och omedvetet indoktrinerar Nisse åt det hållet. Han har därför en hel del bakböcker. Alltså inte receptböcker, utan böcker som handlar om figurer som bakar. Än så länge har vi Castor bakar, Totte bakar och Molly bakar. Alla tre handlar om figurer som bakar sockerkaka, och i ärlighetens namn är de inte jättespännande. Särskilt Totte bakar är väldigt präktig och realistisk, Totte tar på sig förkläde för att inte bli kladdig, diskar upp efter sig och låter pappa sätta på ugnen. Gäsp. Särskilt ospännande när jag har bakat hela dagen på jobbet, kommer hem och vill busa med Nisse och han bara vill läsa om präktiga Totte som bakar sockerkaka. Varför ständigt denna sockerkaka? Det finns så mycket roligare och enklare saker för barn att baka.

Här följer en djuplodande analys av varje bok:
063
Molly bakar: Roliga pop up-flikar, men total avsaknad av story eller spänning. Nisse är dessutom för liten för alla flikarna, han gillar boken men vill bara riva sönder den.
074
Castor bakar: Väldigt fina bilder och härliga figurer. Det är bävern Castors födelsedag, och hans kompis Frippe kommer på besök, Frippe är alltid hungrig, så Castor vill bjuda på sockerkaka. Vackert och omsorgsfullt tecknat kök och prylar. Men ändå en småtrist beskrivning av hur man bakar sockerkaka. Inte mycket till story.
080
066
Totte bakar: Nisse älskar boken, kanske på grund av de tydliga bilderna. Men väldigt tråkig och alltför realistisk och humorlös i min smak.
070

18 Responses to “Bakböcker för barn”

  1. educake said

    Mattias bakar kakor var en stor favorit när jag var liten och även för min systerson.
    Mattias bakar kakor (kokostoppar) med runda tanten. Men när de är klara försvinner de en efter en och Mattias skyller på det ena djuret efter det andra. Ungefär såhär “Men vad nu, nyss var det tio kakor nu är det bara nio. Det kom en elefant och tog den sa Mattias”
    Om jag minns rätt är det Inger och Lasse Sandberg som skrivit den. Samma som Lilla Anna och Spöket laban dvs.

  2. Ellinor said

    Testa de här böckerna också:
    Forslind, Bäbis kan
    Geffenblad, Prick och Fläck degar
    Güettler, Jag vill ha baklava
    Nordqvist, Pannkakstårtan
    Scheffler, Max & Maja, Det läskiga monstret

  3. Åsa said

    “Andreas bakar” var en favvo här🙂 sockerkaka men det spelade ingen roll, det var en namne som ägnade sig åt favoritsysselsättningen BAKA!🙂

  4. Rebeccca said

    Nämen Castor bakar är ju legendarisk, precis som alla de andra Castorböckerna.
    Självklart lite tråkig för en proffsbagare, men pröva t.ex. Castor målar och Castor snickrar (eller för det så populära genustänket, Castor syr)

    Eller så kan du skriva en bok, kanske om en gris och hans vän kåltrasten som bakar macroner och cake pops, det skulle vara nåt de!

    • miaohrn said

      Du har rätt, jag tycker att Castor Snickrar är mycket roligare just eftersom det är mer avkopplande att inte läsa om bakning. Och bra idé, jag kanske får skriva en egen bok helt enkelt!

  5. linn said

    jag läste “hjälpa till sa pulvret” när jag var liten och det var en av mina absoluta favoritböcker! pulvrets mamma ska iväg någonstans så morfar får vara barnvakt. dom ska göra pannkakor tillsammans och det blir ganska många tokigheter. vet inte riktigt hur gammal man bör vara för att förstå den, men är den för avancerad kan den ju alltid sparas till senare.
    http://www.bokus.com/bok/9789129648942/hjalpa-till-sa-pulvret/

  6. Cecilia said

    Man kan ju fråga sig varför det inte bakas bullar i några av dessa barnböcker? Ungar tycker väl bättre om bullar än om sockerkaka?:)

  7. sockervisp said

    Hur har jag kunnat missa din blogg? Läser ju både böcker och tidningar av/med dig! Kul att titta runt här på din fina blogg =)
    /Emma

  8. Amiechan said

    Jag har läst “Min egen kokbok – varmrätter” otroligt många gånger för min son. Det är en kokbok för barn (dock 5-8 år äldre än han är) med barnsliga illustrationer. Jag läser och pekar på bilderna hur man lagar rätterna och han suuuuger i sig det. Kokboken är från min barndom.😉

Leave a Reply

