Dulce

January 16, 2013

003
Äntligen börjar det dyka upp dulce de leche i välsorterade matbutiker. Tidigare har man främst varit hänvisad till att koka sin egen, vilket jag skrivit om tidigare. Men nu! Jag har testat två sorter på sistone, dels Karamelliserad mjölk från Törsleffs, dels Dulce de leche Classic från Pampas Deli. Redan innan smakbedömningen lutar jag åt Pampas Deli-hållet – de är ett entusiastiskt, familjedrivet företag, burken är ganska snygg och en del av förtjänsten uppges gå till Hungerprojektet.
007
Innehållet gör mig inte besviken. Deras dulce de leche är vackert bärnstensfärgat och härligt tjock och krämig. Smaken är djupt kolakaramellig och jag hann inte ens fota krämen innan den tog slut.
062
Den karemelliserade mjölken från Törsleffs är också god, men har inte lika intensiv smak som den från Pampas Deli. Lite mer åt mesmörshållet. Den var dessutom lite mer beige i färgen och lösare i konsistensen. Men ett helt okej alternativ.

9 Responses to “Dulce”

  1. C said

    Känner du till den chilenska delikatessen Torta de mil hojas? Den kan beskrivas som en tusenbladstårta med karamelliserad mjölk. Jag har ätit det en gång och det var nog det godaste jag ätit! Har googlat efter recept men det verkar vara ganska omständligt att göra. Har du någonsin bakat det och tror du att man kan fuska och använda färdig filodeg?

    • miaohrn said

      Vad gott det låter! Jag har aldrig smakat Torta de mil hojas, men jag tycker absolut att du ska testa med färdig filodeg. Lycka till!

  2. Oscar said

    Hej Mia!
    Vad kul att du kom så bra överens med vår Dulce de leche:)
    Så bra omdöme hade vi knappast vågat hoppats på.
    Åt du bara direkt ur burken eller blev det även något annat trevligt kanske?

    Mvh Oscar – Pampas Deli

    • miaohrn said

      Jag serverade den tillsammns med päronkompott och chokladkräm, och så bredde jag den på cupcakes och mellan små chokladplattor. Tack för en bra produkt och lycka till, Oscar!

  3. […] upp till den intresserade att avgöra:) Men läs gärna vad bakprofiler som Roy Fares och Mia Öhrn har skrivit om vår Dulce de leche […]

  4. […] upp till den intresserade att avgöra men läs gärna vad bakprofiler som Roy Fares och Mia Öhrn har skrivit om vår Dulce de leche […]

  5. COYG said

    Kollade deras sida 60kr för en burk!!!!!!

    Vad är det för skämt, om jag fattat det hela rätt så är det ett billigt argentinskt märke som kostar runt 15kr i Argentina, dom kan ju inte ge mer än 10kr i inköp för den där, och sen skall dumma svenskar luras att betala 60kr.

    Då fortsätter jag nog koka konservburk istället.

    • Alvaro said

      Fortsätt du koka dina 30 kronors burkar! Vad väntade du dig, argentinska priser i Sverige? Hört talas om frakt och tull?

  6. […] upp till den intresserade att avgöra:) Men läs gärna vad bakprofiler som Roy Fares och Mia Öhrn har skrivit om vår Dulce de leche […]

Leave a Reply

