Trettondags!

January 4, 2013

036
Imorgon är det trettondagsafton, en högtid jag är helt traditionslös kring. Jag har aldrig firat, gått i kyrkan eller ätit något särskilt under denna lite bortglömda afton. I Frankrike finns det däremot en särskild kaka som traditionellt bakades till trettondagen, men som numera är vanlig under hela januari. Kakan kallas för Pithiviers eller Galette des Rois, “kungarnas kaka”, vilket syftar på de tre vise männens ankomst till den nyfödda Jesus på trettondagen.

Jag bakade en Galette des Rois som görs av två rundlar smördeg med en fyllning av mandel, smör, socker, ägg och rom, men det finns även en provencalsk variant som består av en krans av vetedeg fylld med kanderad frukt. Receptet hittade jag här.

Som bonus ska kakan innehålla en liten porslinsfigur, och den som får figuren i sin kakbit utnämns till kung och får bära den papperskrona som brukar medfölja kakan från bageriet.

Jag testade Icas smördeg med SMÖR i! Det är nästan pinsamt att ingen annan smördeg innehåller smör. Den smakade bra, även om det irriterar mig att alla smördegsark är så små. Min kaka blev bara en bråkdel så stor som en Pithivier egentligen ska vara.
002
Har ni några mattraditioner kring trettondagshelgen?

11 Responses to “Trettondags!”

  1. annesfood said

    Vi har sen flera år tillbaka en rolig mattradition – tretton rätter på trettondagsafton. Fyra par träffas, alla förbereder tre små rätter (jag gör fyra) och så äter vi lyxig avsmakningsmeny 🙂

  2. Ja det är sjukt att något som säljs som smördeg inte innehåller smör, lika sjukt som att köpemaränger i affären många gånger inte innehåller en gnutta äggvita. Trodde liksom att det var hela grejen med maränger, just äggvitan eller smöret i smördegen. Så god kakan ser ut. Får nog ta och testa smördegen nu när den innehåller smör 🙂

  3. Det är ju konstigt att som får kalla det smördeg när det inte innehåller smör!!! På trettondagen brukar vi samlas hos mina föräldrar och äta god mat 🙂

  4. Maria said

    Min syster fyller år på trettondagen. Vi firade henne igår och jag bakade din mintkladdkaka. Ska hälsa att varje gång jag bakat den så blir det en succé. Jag bjöd min sambo på den på en av våra tidiga dejter och igår blev min pappas fru så förtjust att hon ringde nyss och ville ha receptet. 🙂

    • miaohrn said

      Åh, vad glad jag blir att den gör succé, Maria! Det var alldeles för länge sedan jag bakade den själv, det måste jag göra snart.

  5. Fransyska 2 said

    Hej Mia! En fråga om smör: som du säkert har märkt, i Chef Simons recept för smördeg pratar han om “beurre sec”. Jag förstår vad det är för smör i Frankrike, men finns det något liknande i Sverige? Vilken typ av smör använder profs i Sverige för att göra croissants t ex? Det vanliga som vi använder hemma eller något speciellt? Tack på förhand!

    • miaohrn said

      Bra fråga Lisa! Mindre nogräknade “proffs” använder kavlingsmargarin, men annars är det vanligt med osaltat smör. Sebastien Boudet förespråkar Valios mjölkfria, osaltade smör, men själv brukar jag ta helt vanligt, normalsaltat smör trots att jag vet att det kanske inte är det ultimata. Normalsaltat smör har en vattenhalt på 17-18 & och buerre sec ligger väl på 12-15 %.

      • Hej Mia,
        Jag förespråka inte Valio mjölkfria smör alls… Jag däremot baka alltid med osaltat smör för att jag vill inte ha natrium-ferro-cyanid som tillsätts i smöret i mina bakverk. Igår bakade kakor med kärnat smör från ett litet mejeri i Klövsjö och i morgon med smör från Vallmobacken här på västkusten.
        Ha det gott och kul att du bakade galette! Testa min smördegsrecept nästa gång, inte så krångligt och svårt som man tro faktiskt!

        • miaohrn said

          Aha, då ber jag om ursäkt, jag ett minne av att du gillade Valios smör. Jag testade ditt smördegsrecept, men degen blev väldigt hård och smulig, så jag fick slänga allt. Men vem vet, det kanske var något fel med vågen eller mitt måttande.

Leave a Reply

