Nu är de här!

January 3, 2013

0113
Semlorna! Äntligen! Traditionalister får vänta till 12 februari när fettisdagen infaller, men vi andra kan uppsöka valfritt konditori, de flesta verkar redan ha börjat baka de trinda små bullarna.

Ulrika Pousette stod bakom kameran.

9 Responses to “Nu är de här!”

  1. Carolina said

    Jag tycker det är tragiskt. Varför inte ha tålamod? Varför inte längta och sedan njuta intensivt? Varför inte i alla fall låtsas att det finns en anledning till att vi äter den, och äta den ungefär då våra förfäder åt den, så att vi kommer ihåg fastlagsbullens ursprung? Anrättningen har ju ändrats en del sedan förr i tiden, men ändå. Vi firar ju knappast jul eller påsk när som helst? Kulturarvet och vardagen blir tråkig när allt är ständigt tillgängligt.

    Men visst, bara det att stora delar av Sverige, Skåneland undantaget, kallar bullen för semla och inte fastlagsbulle, gör ju hela saken rätt historielös. Finlandssvenskar, danskar, norrmän och ester har fortfarande koll. Som vanligt.

    Hetvägg är förresten enda sättet att äta den på! 🙂

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Semla

    • miaohrn said

      Vad härligt med mothugg, Carolina! Jag gillar att du och många andra håller på traditionen, men själv tycker jag att livet är alldeles för kort för att bara äta semlor en gång om året. Det är ju såååå gott! Särskilt som hetvägg. Varför vara så asketisk?

      Även namnet semla har vad jag vet en lång historia. Ordet kommer troligtvis från latinets simila, “det finaste vetemjölet”, och syftar på att man bakar fastlagsbullarna på vetemjöl, en lyxvara ända in på 1800-talet. Vetemjöl odlades främst i södra Sverige, och bruket att äta semlor i Norra Sverige och Dalarna blev därför inte vanligt förrän på 1900-talet. Långt ifrån historielöst tycker jag.

  2. Matilda said

    Åh vad gott! Längtar så efter en semla med mycket mandelmassa och grädde 🙂
    Men jag är traditionsenlig av mig och väntar till den 12:e!

  3. pickipicki said

    Vad är det i den vänstra?

  4. pickipicki said

    🙂 Men du, tack själv! Hasselnötsmassa, vad spännande. Dom ser goda ut alla tre! Jag får semmellängtan!

  5. Meg said

    Jag åt saffranssemlor på annandag jul. Mycket mot mina principer, men vad gör man inte för en nyförlovad svärson som älskar semlor. Uppvaktar med förlovningstårta & semlor naturligtvis.

Leave a Reply

