Matskedstricket

December 17, 2012

003
Ni vet kökstips. Det är något magiskt med de där små knepen som gör tillvaron enklare. De flesta är bra, en del är dåliga, men de piggar alltid upp. Min favorit är den här fiffiga grejen: Om du ska mäta upp något kladdigt i något torrt, till exempel en matsked sirap, honung eller olja till en kakdeg så kan du sätta matskeden i mjölblandningen, ta bort den och sedan hälla sirapen i fördjupningen som skapades. På så sätt slipper du försöka få ut det kladdiga ur matskedsmåttet. Ta daaa, superfiffigt!
006

17 Responses to “Matskedstricket”

  1. fina said

    Wow det var riktigt smart! tack för tipset!

  2. MiLy said

    Åhhh! Underbart fiffigt! Älskar sånt. Tack!

  3. C said

    Aah så fiffigt!

  4. Maria said

    Åh så bra! Vore kul om du la upp fler såna tips lite då och då.
    /Maria

  5. Maria said

    Det bästa jag hört på länge!

  6. Mia S said

    Vilket toppenbra tips!

  7. Johanna said

    Åh så smart!!

  8. Emma said

    Ha! Bakat i 20 år och det där har jag inte kommit på själv… Lite dum man känner sig, enkelt men åh så bra! Tack 🙂

  9. Birgitta said

    Brilliant!!

  10. Sara said

    Jag har ett liknande tips. När jag kokar knäck häller jag alltid i ingredienserna i följande ordning: socker > grädde > sirap. Socker i ett torrt mått fastnar inte. Och sirapen glider lydigt ned i grytan utan att fastna när måttet innehåller en gnutta grädde. Inget onödigt kladd med slickepott. Voilà!

  11. Sandra said

    Jag försöker alltid väga så mycket som möjligt istället för att kladda ner mått. Allt ner i bunken direkt istället. Fast ska man ha lite av nåt var det här ett kalastips! Det ska jag börjar göra. Tack!!

  12. Camilla said

    Näe?? SKITsmart ju!!

  13. Cecilia said

    Det där har jag ALDRIG hört innan! Hur är det möjligt?? Alla bakböcker och bloggar och kokböcker och husmors-tips, och MORMOR… men ingen har nånsin visat mig detta trick innan. Tack Mia!

Leave a Reply

