R.I.P. mormor och morfar

December 15, 2012

019
Min mormor och morfar har dött det senaste året. Inget konstigt med det, de var över 90 år och färdiga med livet. Men väldigt ledsamt ändå. De var fantastiskt fina, roliga och snälla människor och den bästa mormor och morfar man kan önska sig. Ragna och Bertil. Mormor älskade att baka och gjorde det jämt. Tog med kakor till alla hon kände och tandläkare och massörer och till damerna i syjuntan. Morfars uppgift var att diska degbunken och äta kakorna. Hans favoriter var tebröd, mandelkubb och mazariner. Mormor bakade även ofta rimbobullar, biskvier, mazariner, bondkakor och franska pepparkakor. Och matbröd förstås, köpt bröd var inte att tala om. Jag var nyss i deras lägenhet för att ta vara på sånt jag vill spara, och fick med mig mormors fina förkläde som fortfarande har lite degrester på sig och är kärleksfullt nött efter decennier av bakning. Bäst av allt, jag fick även hennes receptböcker; en bok med handskrivna recept och en pärm med urklipp ur Allers och Hemmets Journal med godbitar som pain Riche, citrusambrosia och kardemummakaka.
012
Deras tårtgafflar, Musselmalet-servisen och de små hålsömmade servetterna ska jag vårda ömt.
005

10 Responses to “R.I.P. mormor och morfar”

  1. Karin L said

    Men åh vilket fint, kärleksfullt inlägg till din mormor och morfar! Det träffade mig rätt i hjärtat. Igår eftermiddag dog nämligen min faster Barbro, i mitt tycke allt för ung. Hon var under flera decennier en av författarna bakom Vår kokbok. Ikväll ska jag baka något för att hedra hennes minne. Måste bara tänka ut vad.😉❤

  2. Victoria said

    Fint skrivet, min mormor var också en riktig bullmormor;)
    Trevlig helg
    Kramar från Victoria på http://www.victoriasprovkök.se

  3. MiLy said

    Åh, ser ut som min farmors recept. Fantastiska minnen att få spara!

  4. Sara Norbäck Olivers said

    Jag instämmer med föregående talare, det är väldigt fint skrivet om dina morföräldrar. Jag har också en pärm från min mormor med urklipp och handskrivna recept. Min favorit är nog receptet på den italienska nationalrätten “pitsa”. Det är alldeles för få gånger vi bakar från dessa recept, jag hoppas de kan få en “revival” på caféerna runt om i landet!🙂

  5. Maria said

    Vilken skatt att få förvalta!

  6. Alice said

    Det var väldigt fint skrivet Mia. Och det fick mig att börja gråta lite. Att fortsätta använda släktens kläder, porslin, möbler och prylar är verkligen ett fint sätt att minnas dem på. *kram*

Leave a Reply

