Lusse

December 13, 2012

030

Glad lucia på er! Dagen till ära har jag gjort ett litet pepparkakshus. Som mall använde jag en sådan här fiffig plastutstickare. De finns lite här och var i mataffärer, varuhus och nätbutiker. Det funkade riktigt bra tycker jag, men vill man inte ha dörröppning i båda kortsidorna får man sätta igen den ena.

023
029
Jag älskar kristyren jag använt till huset. Den är fluffig och fast och en dröm att jobba med. Tack Alice Brax för receptet!

Kristyr

2 äggvitor

Cirka 350 g (5-6 dl) florsocker

1 tsk ättiksprit

Eventuellt hushållsfärg

  1. Mät upp äggvitan i en ren och torr bunke, gärna av rostfritt stål. Vispa till hårt skum med elvisp.
  2. Sikta ner det mesta av florsockret i äggvitan och tillsätt ättikspriten. Fortsätt vispa tills kristyren är tjock, fluffig och glansig. Tillsätt eventuellt mer florsocker tills det bildas fasta toppar när du vispar.
  3. Färga eventuellt delar av kristyren med några droppar hushållsfärg, och spritsa sedan kristyren på huset. Du kan spara kristyren någon dag om du plastar bunken tätt med plastfilm. Vispa upp glasyren på nytt dagen efter med elvisp.

013

5 Responses to “Lusse”

  1. fina said

    Det var nog det tjusigaste pepparkakshus jag sett!

  2. selmalie said

    å så supersnyggt, ska inom kort ge mig på ett eget. Kommer då använda detta kristyr recept. Kram Annelie

  3. Zo_fee said

    Jag har också gjort ett pepparkakshus som jag är lite stolt över, men ditt är ju helt underbart med kristyren! Bra jobbat!!! Kommer använda mig av ditt kristyr recept framöver!

  4. Alice said

    Vad roligt att du gillar den. Ingen kristyr utan elvisp!

  5. […] ha ett vackert pepparkakshus är bland det juligaste som finna. Mia Öhrns pepparkakshus är väldigt vackert dekorerat och hon ger många tips på hur du kan använda din […]

Leave a Reply

