Mint

December 7, 2012

mintpraliner-048

Alright, nu är det dags för mitt årliga mintkyss-inlägg! Så fort jag får chansen brukar jag avråda alla från att ge sig på de besvärliga små godisarna. Mintkyssar är trixigt att göra, antingen blir de för hårda och smular sönder, eller så lösa att de inte stelnar. Det finns mååånga dåliga recept i omlopp och jag är inte ensam om att ha slitit mitt hår över misslyckade mintkyssar. Mina råd är:

1. Baka något annat för guds skull! Eller köp färdiga.

2. Gör mina mintkysspraliner istället, en variant av mintkyssar där man fyller mintkräm i chokladskal. Då är det inte lika viktigt att konsistensen blir exakt rätt. Receptet ligger under receptfliken!

3. Ge dig på en utmaning och testa mina lite knepigare mintkyssar. Här krävs det dock att du är ganska noggrann när du väger upp ingredienserna, och att du är van att spritsa och kan spritsa snabbt. Detta är alltså den sista lösningen. Receptet ligger under receptfliken.

20 Responses to “Mint”

  1. Karin said

    Tack för att du säger att de är hopplösa! Förra veckan försökte och försökte jag och bröt ihop och tänkte försöka igen, men alla gånger jag försökt har det blivit olika fel (för hård, för söndersmulad, omöjlig att klicka). Nu ger jag upp med gott samvete. Tack också för en utomordentligt trevlig blogg!

  2. Ja dom där pralinerna är ju suveräna, jag gjorde dom förra året och jag kommer aldrig försöka mig på kyssar igen. Tusen tack för det här receptet!!

  3. Jessica said

    Kunde inte låta bli att prova punkt 3. Grymt! Kommer aldrig använda något annat recept hädanefter… Tack!

  4. Victoria said

    Smarrigt, jag som skulle göra sånna, kanske ska tänka om då;)
    Kramar från Victoria på http://www.victoriasprovkök.se

  5. Sandra said

    Lite knepiga är dom nog. Jag och min mamma brukar ha massproduktion av mintkyssar till arbetskamrater och släktingar för att vi är dom enda som lyckas med dom!

  6. Oj dessa ser ju verkligen goda ut..och eftersom vi alltid har mintkyssar eller mintdroppar som vi kallar dem till jul så skulle säkert dessa också gå hem. Här är receptet på mina mintdroppar som varje år blir lika goda..och de här är verkligen lätta att lyckas med!🙂 http://glutenfriamuminmamman.wordpress.com/2011/12/23/mintdroppar/
    -Mia

  7. Sandra said

    Egentligen vet jag inte vad hemligheten är… Ett tips är att vara två när man klickar ut smeten för att hinna med att klicka ut alla kyssar innan smeten sitter som berget i tallriken. Jag kan iallafall dela med mig av receptet, om någon vågar prova:)

    3 dl socker
    1 dl vatten
    ½ tsk ättiksprit
    6 droppar pepparmintsolja
    50 g mörk choklad

    Koka socker, vatten och ättika i 10 min. Häll en droppe lag på en tallrik. Smeten är klar när den trådar sig när man drar isär fingrarna. Häll smeten i en djup tallrik och tillsätt mintoljan och rör med en gaffel tills smeten blivit vit. Är man osäker kan man provklicka en och se om den stelnar, annars rör man lite till. Klicka ut på bakplåtspapper och låt stelna och klicka sen på lite choklad.

  8. Johanna B said

    Åh mintkyssar, det var länge sen. Måste nog prova trots allt, jag har säkert fem paket florsocker i skafferiet som väntar på att bli använda. Köper nya hela tiden för jag tror det är slut… Hittade tre burkar kondenserad mjölk också häromdan. Jag sitter här med en i det närmaste färdigbakad gravidmage och funderar på om julgodiset håller till jul om man gör det nu (om det finns nåt kvar är en annan fråga….). Hur länge håller kola, knäck, ischoklad, praliner/tryfflar, rockyroadfudge och hur ska man förvara dessa? Bebis kommer nämligen om en vecka och då hoppas jag ha julstöket klart.

    • miaohrn said

      Åh, det låter bra att passa på att julstöka innan bebisen dyker upp. Allt du nämner håller säkert till jul, och bäst är att förvara det i kylen i en tät burk. Eventuellt med undantag för kolan som kanske får bättre konsistens i rumstemperatur. Grattis och lycka till med allt, Johanna!

  9. lillavild said

    Nu var det ju jag som bad om råd om mintkyssar men efter tredje försöket lyckades jag och jag har publicerat på min blogg (http://lillavild.blogg.se/2012/december/mintkyssar-2.html) knepen för hur jag lyckades🙂

  10. Elin said

    Gjorde dina mintkysspraliner förra året, såå goda, de överlevde inte ända till jul🙂 Dags för repris i år, så jag letade upp receptet här igen, och kunde inte låta bli att prova alternativ 3…
    Hade tyvärr ingen spritspåse, men klickade ut dem istället. De första 10 blev jättefina, sen började smeten stelna, så de sista 10 blev inte alls lika fina, de blev också väldigt tjocka :s

    Ny tanke i mitt huvud, varför inte hålla smeten varm lite längre över ett vattenbad? Sagt och gjort, andra satsen mintkyssar precis avklarade, ligger och torkar just nu. De blev superfina, och man behöver inte stressa lika mycket för att få ut dem på plåten (det kan inte gå hur sakta som helst men…) och man kan forma dem och göra dem riktigt tunna så att de blir sprödare.

    Ska prova en ny sats imorgon med lite, lite mer florsocker i, 145 gram kanske, för att se om det gör dem ännu lite sprödare🙂

    TACK!!! för ett superbra recept, ÄNTLIGEN!🙂

Leave a Reply

