Tuiles

December 3, 2012

026
Problemet uppstår inte särskilt ofta, men är nog så besvärligt när det väl händer. Vad ska man lägga mandelflarn på för att ge dem sin böjda form? Det klassiska tricket är att lägga dem på ett kvastskaft, men det känns liksom inte helt fräscht. På konditorier har man ändamålsenliga små bockar i plåt, men sådana finns ju sällan att tillgå hemma. Förra veckan när jag bakade tuiles aux amandes – den franska varianten av mandelflarn – på Matlabbet la jag dem helt enkelt över de väl rengjorda handtagen till kökslådorna. Succé! Då krävs dock rätt sorts handtag samt avsaknad av hundar och kaksugna ungar.
010
021

8 Responses to “Tuiles”

  1. Freddie said

    Ha ha… underbart Mia🙂

  2. Birgitta said

    Är det diskmaskinen du byggt upp till vänster om slasken? Oh så bra!! Blir jättenyfiken på om det finns fler praktiska idéer att inspireras av!

    • miaohrn said

      Jajamen, det är diskmaskinen! Själv är jag så kort att det inte spelar så stor roll, men långa personer brukar uppskatta det. Det är dock inte jag som har inrett köket, så jag ska inte ta åt mig äran, och jag är nog lite för hemmablind för att se om det finns fler smarta lösningar.

  3. Tjusigt värre! Och uppfinningsrikt!

  4. Maria said

    Fantastisk idé! Och underbar bild🙂 En sån man blir glad av🙂

  5. Anneli said

    Hej!
    Min mamma använde sin bakkavel, eller papprör till affischer? Klä in dem i folie eller plastfilm.

    Mvh Anneli

Leave a Reply

