Babytårta

November 26, 2012


Det här med socker och barn är ju en lite känslig fråga. Jag har inga illusioner om att jag kommer att kunna (eller vilja) hålla Nisse från kakor särskilt länge, men hittils vet han inte vad han missar, så till hans ettårsdag i fredags bakade jag en sockerfri babytårta. Nisse gillar gröt, äppelmos, bananer och melon, så tårtan gjorde jag av bottnar av ugnsgräddad babygröt som jag varvade med äppelmos och mosad banan. Tårtan dekorerades sedan med vispad grädde och figurer jag stansat ut från en melon. Nisse gillar också att äta brödkanter, skräp från golvet, hudkräm och skoinlägg, men det platsade inte riktigt i tårtan. Receptet ligger under receptfliken!

De vuxna tårtätarna gav tårtan med beröm godkänt, och i min smak var den mycket godare än väntat. Nisse satte näven i sin bit och kastade det mesta på golvet.

Att grädda tårtbottnar av gröt låter kanske motbjudande, men det smakar lite som ugnspannkaka. Jag gräddade gröten (blandad med tre ägg) i ett ganska tunt lager i en ugnsform, och skar sedan ut två rundlar. Restbitarna runt omkring kunde Nisse sitta och plocka med och äta själv till skillnad från gröten som man måste mata honom med om den inte ska hamna all over the place.

Förresten, det sista jag vill med det här inlägget är att ge andra föräldrar prestationsångest eller dåligt samvete. Ettåringar klarar sig utmärkt utan tårta på födelsedagen, och skulle de få en tårta proppfull med socker tar de inte skada av det heller.

11 Responses to “Babytårta”

  1. Sandra said

    Bra idé!!! Jag har alltid tyckt det är så tråkigt när folk har kalas och tårta för att barnet fyller år och sen får inte självaste födelsedagsbarnet äta av tårtan! Klart man inte ska proppa i barnen kakor, godis och tårta. Men lite dör de garanterat inte av! Sixten dissade dock sin halvårstårta rejält och föredrog palsternackspuré. Ja, smaken är som baken! Grattis till lilleman på 1-årsdagen i alla fall!

  2. irene said

    Min gammelmormor brukade steka överbliven havregrynsgröt i tunna krispiga bitar och till de fick man sirap ringlat över. vad jag minns så va de jättegott.

  3. Lily said

    Åh Mia, jag älskar att läsa din blogg! Du har sån härlig och sund attityd! Och inspirerande.🙂

  4. Freddie said

    Mia, jag tänker mig en vuxentårta med champagne när jag fyller *host, host*… 40😉

  5. Catta said

    Kan man få hyra Nisse? Tänkte på det där med skräp på golvet…

  6. Alice said

    Det var det finaste jag har sett!

Leave a Reply

