Länge leve macaronsarna!

November 9, 2012

Jag får ofta frågan om macarontrenden snart är över. I vårt samhälle verkar det finnas en vilja att så snabbt som möjligt dödförklara trender. “Vadå, surdeg? Nej, nu är det korv som är trendigt!”. “Korv? Nej nu ska alla göra egna hamburgare och långkok på högrev!” Själv kan jag också tänka att den värsta macaronhysterin har lagt sig, men så ser jag en bild som denna, hejdar mig och känner att ingen kan väl någonsin tröttna på ett så in i bänken sockersött litet bakverk!

11 Responses to “Länge leve macaronsarna!”

  1. Sara Norbäck Olivers said

    Jag håller med dig, Mia. Jag tycker macarons är helt fantastiska, man blir liksom glad av alla fina färgerna. Jag har gjort massvis med macarons sen jag köpte din bok förra hösten, och det är mödan värt. Jag får dock inte till den karaktäristiska “höjda kanten” på dom, men du kanske kan ge ett proffstips?😉
    Ha en fin helg!

    • miaohrn said

      Vad kul att du gillar boken, Sara! Vad använder du för färg? Använder du vanlig flytande hushållsfärg kan det kanske vara värt att byta till pulverfärg som inte gör smeten lös på samma sätt som hushållsfärg kan göra. Pulverfärg finns att köpa på till exempel Eter- och essencefabriken. Vad använder du för mandel?

  2. Jag tänker att man nog kan sammanfatta alla de där trenderna som du beskriver. För det handlar ju om att hemma laga sådant som tar lång tid, någon slags motrörelse till snabbmatskulturen. Och det som tar tid är fint i ett fullbokat samhälle. Det säger att man prioriterar sig själv, det sinnliga, och att man har råd att ta sig den där tiden som man lägger ner. Fast macarons känns ju aningens mer dekadent än hemstoppad korv, det måste ju erkännas…

    • miaohrn said

      Så sant, så sant! Och därför är det ju lite fånigt att en trend alltid ska behöva dödförklaras för att nästa ska kunna ta vid.

  3. Sara Norbäck Olivers said

    Jag har i och för sig använt flytande hushållsfärg (från Panduro) så pulver måste jag testa. I övrigt är jag faktiskt väldigt noga med att mäta och väga rätt enligt dina recept!🙂
    Jag gjorde till en början eget mandelmjöl, men nu har jag varit bekväm på sistone och köpt färdigt mandelmjöl på ICA (minns ej märket!)
    Jag har sett i andra recept på nätet att ugnstemperaturen är betydligt högre än i dina recept. Kan det ha någon inverkan på hur macaronsen höjer sig?

    Tack för din hjälp!

    • miaohrn said

      Färdigt mandelmjöl låter bra. Och Panduros färger brukar vara ganska dryga, men de jag har använt har inte tålt ugnsvärme, så kakorna blektes under gräddningen. Mina macarons höjer sig alltid när jag gräddar på låg temperatur, men du kan självklart alltid testa på högre temperatur. Värmen kan ju variera mycket från ugn till ugn.

  4. Cecilia said

    Jag hade tänkt baka chokladbiskvier för första gången i mitt liv. Har tidigare trott att jag inte gillar biskvier men har ändå smakat det lite då och då och upptäckte nyligen att det är ju dåliga biskvier jag inte gillar. Är de gjorde rätt är de fantastiska. Men eftersom jag aldrig har bakat det förut så undrar jag om du har några tips hur jag gör för att välja rätt recept. Jag vill att bottnarna ska vara fluffiga och mjuksega (lite som maränger) och inte som en mandelmasseklump. Har jag större chans att lyckas med det om jag väljer ett recept som är baserat på att man själv maler mandeln istället för ett mandelmasse-baserat recept? Fyllningen vill jag ska vara fluffig och len nästan som en chokladmousse istället för stabbig, hur får man till det? Skulle vara jättetacksam för hjälp🙂

  5. Cookiegirl said

    … men det är mycket tråkigt när ALLA, precis ALLA oooh macarons… macarons, cupcakes… så himla gott är det inte!!!🙂

    • miaohrn said

      Ja det har du rätt i, det finns mycket som är godare än macarons och cupcakes. Smulpaj till exempel, som dessutom är väldigt enkelt att göra.

  6. Henrik said

    Diskuterade ni titeln på boket med förlaget något? Många namn verkar vara i omlopp och Språkrådet rekommenderar “makron” trots att det kan stå för en annan kaka. Hade t.ex. “makarong” eller “makaronkaka” varit en möjlighet?

Leave a Reply

