Att ge ut en kakbok

November 5, 2012

Jag får ofta frågan hur man gör för att ge ut en egen kakbok, så här kommer en gång för alla lite tips:

Jag hade en jädrans tur när jag fick ge ut min första bok Kladdkakor. Jag hade nyss gått ut gymnasiet, (samhällsprogrammet, ingen konditorutbildning) och fick en idé om att det vore kul att göra en bok om kladdkakor. Jag skrev ihop ett lite naivt brev där jag berättade att jag var en glad tjej på 20 år som gillade att baka. Jag skickade det till Ica Bokförlag som fascinerande nog nappade. Boken kom ut 2-3 år senare och har nu sålt i nästan 200 000 ex. Jag är så oerhört glad att jag fick den chansen, och att jag får jobba med det jag gör idag, men när jag drog igång för drygt 10 år sedan var kokboksklimatet lite annorlunda. Idag gäller det nog att ha lite mer att komma med för att kunna slå sig fram, och mitt främsta tips är helt enkelt att starta en blogg. Det har sagts tusen gånger förr, men det är ett relativt enkelt sätt att nå ut till folk och visa vem du är. Baka mycket, lär dig fota, hitta en egen ton och en nisch, och blogga, blogga, blogga.

Exempel på bloggare som gett/ ska ge ut böcker:

Linda Lomelino med bloggen Call me cupcake och boken Lomelinos tårtor. Specialitet: Små, höga och oerhört tjusiga tårtor.

Martin Johansson med bloggarna Pain de Martin och Lite mer pain de Martin och böckerna Surdegsbröd, Enklare bröd och Bröd och pizza. Specialitet: Surdegsbröd

Mattias Kristiansson med bloggen Bake My Day och bok på gång. Specialitet: Bakverk med mycket fantasi, galenskap och humor.

Det finns även andra vägar att gå, till exempel:

Vinn en tävling

Exempel: Roy Fares, vinnare av årets konditor 2010 och aktuell med boken Sweets.

Starta ett populärt kafé

Exempel: En liten smula, Petite France, Pärlans, The Cookbook Café

Bli känd på något helt annat sätt

Exempel: Pernilla Wahlgren, aktuell med boken Pernillas praliner (som förvisso är gjord av en stylist, fotograf och förlaget, inte Pernilla själv, men ändå.)

Hur gör du då för att gå vidare med din bokidé? Jo, sätt igång och kontakta bokförlag. Skriv ihop en synopsis (konstigt ord, men det betyder typ en liten presentation av hur du tänker dig boken) och en lista över recept. Du behöver inte ha gjort hela boken klar och anlitat fotograf och formgivare, det kan snarare vara en nackdel eftersom förlaget oftast vill vara med och utforma boken. Gå till en bokhandel eller ett bibliotek och kolla vilka bokförlag som ger ut fina kak- och kokböcker. Ring till växeln för att fråga vilka förläggare som jobbar med deras kak- och kokböcker och mejla sedan ut din presentation av boken. Många brukar vara rädda för att förlagen ska sno deras bokidéer eller manus, men det är oftast helt obefogat. Kommer du med en unik idé är det bäst för alla att det är just du som gör den boken. Skulle din bokidé trots allt dyka upp i tryck några månader senare beror det troligtvis på att till synes unika bokidéer oftast ploppar upp i huvudet på ganska många samtidigt. Lycka till, och kommentera gärna om ni har fler frågor om hur det funkar!

3 Responses to “Att ge ut en kakbok”

  1. För att inte glömma Katja Wulf med fantastiska kaffekokarkokboken!

  2. Sandra said

    Din bok med kladdkakor har jag haft sååå länge! Önskar jag hade fått idén före dig! Haha! Inte illa att lyckas sälja så många! Själv tänkte jag inte ens tanken att jag kunde kontakta ett förlag. Jag gjorde en kokbok som specialarbete i gymnasiet 99-00. Jag skrev ut alla sidor själv hemma och klippte och klistrade in bilder. Ytterst avancerat. Borde ju bara gått till ett tryckeri! 😉

Leave a Reply

