Marsipan vs sockermassa

October 17, 2012

Sugarpaste är lite av ett nödvändigt ont. Ofta är det mest som en tjock och sötsliskig svål ovanpå tårtor, men det är ju ändå ganska fint. Alldeles kritvitt och tjusigt. Titt som tätt behöver jag sugarpaste, och då har det alltid varit lite struligt att antingen beställa på nätet eller dra iväg till Panduro. Därför blev jag så glad över nyheterna Sockermassa från Dr Oetker och Vit figurmarcipan från Odense. Nja, nyheter kanske är en överdrift, men jag har inte testat dem förrän nu. Båda har sina för- och nackdelar, här kommer en liten genomgång.

Sockermassa från Dr Oetker

Färg: Kritvit

Smak: Kväljande sött och lite artificiellt.

Fördelar: Lätt att arbeta med och forma till figurer. Har inte testat att kavla den, men det går säkert också bra. Finns att köpa i välsorterade mataffärer.

Nackdelar: Den oaptitliga smaken.

Vit figurmarcipan från Odense

Smak: Väldigt söt med inslag av artificiell vaniljsmak.

Färg: Beigeaktigt vit.

Fördelar: Innehåller lite färre tillsatser än sockermassan, och lite fler “äkta” ingredienser, till exempel mandel. Ska finnas på Coop- och Ica-butiker.

Nackdelar: Inte så pass kritvit som man ofta önskar, jag ser ingen större skillnad jämfört med vanlig marsipan. Smaken är heller ingen höjdare.

När det gäller båda produkterna kan de ändå vara ganska svåra att hitta i butiken, men be då din handlare beställa hem. Vill du beställa själv på nätet har Tårtdecor flera olika sorters sugarpaste, och vill du ha mandelmassa som främst ska ätas så är Valdéngårdens supergod.

13 Responses to “Marsipan vs sockermassa”

  1. Jessica said

    har köpt sugarpaste från Strössel och annat, engelskt märke. Helt okej, särskilt när man inte tål (som jag) mandel.

  2. Annett said

    Vill egentligen inte göra “reklam-inlägg” här, men den bästa sugarpasten är Wilton, enl mej o många andra! Dr oetker är inte kul att täcka med…. Wilton är smidig och torkar om man vill göra blommor…. rätt ok smak oxå!
    Som av en händelse säljer jag den, och kavlingsmarsipan från Örebro bagerivaror, god o smidig =)

  3. Lotta said

    Håller med om att Wilton är en bra sockerpasta.
    Annett, har du en hemsida där jag kan beställa?

    Köpte Valdengprdens en gång eftersom jag hört så mycket bra men blev besviken. Smakade väldigt torrt.

  4. Nathalie said

    Jag brukar aldrig använda sockerpasta, använder alltid marsipan istället trots att färgen inte är lika vit. Jag intalar mig att de som tittar på mina bakverk och som sedan äter dem sedan tänker att det inte gjorde så mycket att tårtan inte var kritvit. Marsipan är ju mycket godare!

  5. Fru E said

    Marsipan är ett av guds straff till mänskligheten, tycker då jag. Sugarpaste brukar vara ungefär lika hemskt, men på vår bröllopstårta hade konditorn lagt på en kavlad sugarpaste som var god – otroligt nog. Vet inte vilken sort det var eller om hon gjort den själv, men både snyggt och gott är ju en framgång som tårttäckning🙂

  6. Annika said

    Va, gör du inte egen sugarpaste Mia?😉
    Har massor av tårtböcker från England och alla har flera olika recept på egen sugarpaste, beroende på vad man ska ha den till (tårtlock, utstansade blommor, stora figurer osv) – så jag var helt säker på att sugarpaste gör man väl själv. Bara mesar köper. Skönt att höra att alla ovan köper, då behöver jag inte känna mig som en dålig människa som smög in i en bakningsaffär i England och köpte (butikens egen) färdig när jag skulle testa att täcka en christmas cake första gången. Håller med om att det är läskigt sött – men det är ju faktiskt nästan bara socker, så det är väl inte ett dugg konstigt.

    • miaohrn said

      Nä gu, det orkar jag inte göra! Och den innehåller ju ändå bara florsocker, så så värst god kan väl inte den hemmagjorda bli heller. Men vad vet jag!

    • Man är absolut inte mes om man köper sockerdeg isället för att tillverka själv. Jag har aldrig sett ett recept för ‘hemlagad’ sockerdeg som inte innehåller gelatin, och vi använder inte gelatin i verksamheten – vem f*n vill ha kött i bakverk? Att tillverka egen sockerdeg innebär mycket knådning, och vi använder 800-1000kg om året – alldeles för mycket slit på kroppen, och så tidskrävande!

      Sockerdeg är ett begrepp – ett samlingsnamn – och precis som med allt annat finns det olika tillverkare, smaker och kvaliteter. Alla sockerdegar är absolut inte likvärdiga, och vad som är bra/dåligt eller gott/äckligt är aldrig objektivt. Vi importerar själva sockerdeg från England – en vegan sådan! – som är väldigt neutral i smaken. Den varken bidrar till eller tar ifrån smaken på själva tårtan.

      Marsipan är också ett samlingsnamn – det finns olika märken och olika kvaliteter här också. Det fnns olika sorters mandel med varierande grader av kvalitet, och det finns också olika sockersorter med varierande grader av kvalitet. Man får verkligen det man betalar för här. Inte på något sätt kan den billigaste Euroshopper marsipanen konkurera med något av hög kvalitet som t ex marsipan från Örebro bagerivaror. En bra marsipan är en som är mycket finvalsad och är samarbetsvillig och mer följsam. Den är inte torr och den spricker inte när man kavlar ut ett lock.

      Om man inte gillar sockerdeg peta bort den och äta det goda som finns under! Det gör många med marsipan, också.

      Som en som har hållet på med tårtbakande och tårtdekoration i nästan halva mitt liv har jag smakat på och jobbat med många olika sockerdegar och marsipanmärken. Smak är alltid subjektiv! Det gäller att hitta rätt för en själv. Det jag tycker om är kanske det som någon annan avskyr, och det är helt okej. Alla är vi olika!

  7. Nathalie said

    Annika! Jag bor faktiskt själv i England och de jag känner köper sugarpaste. : ) Dessutom så kan man köpa den i vanliga engelska mataffärer för det mesta under namnet “ready to roll fondant” eller liknande, är nog billigare än att gå till en specialaffär.

  8. miaohrn said

    Vad kul att ni har så mycket kunskap och åsikter kring sugar paste och marsipan, keep it coming!

Leave a Reply

