Ingresser

October 15, 2012

Jag gillar ingreser, ni vet den lilla presentationstext som ofta finns innan ett recept. Det är ett bra forum för att ge tips och inspiration inför receptet, och själv gillar inte att baka eller laga efter recept som inte har ingress. Å andra sidan finns det inget svårare och tråkigare än att försöka skriva ingress till recept där man inte har så mycket att tillägga. Då blir det ofta lika oinspirerat som ingressen till detta recept:

“En efterrätt är aldrig fel. Särskilt inte när den är så god som den här.”

Mästaren av långa ingresser är Jan Hedh, han hittar alltid någon anekdot att dela med sig av. En typisk Jan Hedh-ingress till receptet Kastanjer, stora ur boken Chokladpassion:

“Denna chokladelikatess är en specialitet på hösten. Under min tid på konditori Hollandia i Malmö tillverkade jag alltid kastanjer under hösten. De var mycket uppskattade bland våra kunder. Ja, de tillverkar dem än idag har jag sett.

Kristyr kallas av fransmännen “glacé royale”, kunglig glasyr. Glasyren såg dagens ljus i Frankrike, då en konditor kom på att mala socker till puder, vispa upp det med äggvita och lite citronsaft till en glasyr som stelnade. Konditorn byggde hela katedralen i Bordeaux i kristyr och ett nytt recept var fött.”

Det ni, det är en ingress som heter duga!

5 Responses to “Ingresser”

  1. Jessika said

    Och all namedropping som Hedh ägnar sig åt i sina ingresser har fått mig att helt och hållet sluta läsa hans kokböcker.

  2. Fast jag måste säga att du inte kommer långt efter herr Hedh. Dina ingresser är roliga och personliga, när man läst igenom en av dina böcker känns det som man har fått lära känna dig, lite grann.

  3. Åsa said

    Å jag är tvärtemot Jessika – jag LÄSER numera Hedhs böcker innan jag ens tänker att jag ska börja baka. Älskar ingresserna, namnen och alla anekdoter!

    Å Mias ingresser också, håller med Hanna – det ger en personlig touch på alla recept!

  4. Johanna said

    Jag tycker också ingresser är ett måste! Jag vill veta vad jag har att förvänta mig av ett recept när det kommer till smak och konsistens och det vet ju författaren allra bäst. Ett litet tips eller små anekdoter är plus i kanten. 🙂

  5. miaohrn said

    Vad kul att ni gillar mina ingresser och ingresser överlag! När det gäller Jan Hedhs ingresser tycker jag att det blir lite pinsamt när han nämner ett visst chokladvarumärke för ofta, men annars är de charmiga.

Leave a Reply

