Nystart

September 24, 2012

Nu är jag igång och jobbar igen efter föräldraledigheten. Superroligt! Och nervöst, jag är lite orolig att jag har glömt bort hur man gör. Jag började med en julkakfotografering för Icakuriren i fredags, och det gick ändå riktigt bra. Mycket tack vare fotograf Björn Tesch och nya rediga assistenterna Anna (på bild) och Ulrika (har inte fastnat på bild än). Jag fick så många ansökningar att jag inte kunde välja EN assistent, så det fick bli två.


På att göra-listan står nu fler julrecept, massor av härlig bokföring och administration, en ny bok och lite annat smått och gott.

8 Responses to “Nystart”

  1. Annett said

    Ser fram emot boken! Har redan plockat fram din förra julbok o börjat baka lite =)

  2. Jessica said

    Hej Mia! Jag är nyfiken på hur man kommer igång efter föräldraledighet som den typen av företagare du är, som uppdragstagare. Vågar man vara föräldraledig och tacka nej till uppdrag? Hur vet man att man kommer få nya uppdrag efter ledigheten? Det finns ju så många “up and coming”, så att säga, som gärna tar ens plats. Hur hoppar man efter ledighet direkt in i julkaksfotografering med en tidning? Är jätteintresserad av företagsbiten. Och har du några bra tips om hur man slår sig in i kakboksbranschen? Hur gjorde du? Hur gör man om man vill göra en kakbok t ex? / mvh Jessica aka Tjejen med dekorerade kakor som besatthet😉

    • miaohrn said

      Hej Jessica! Vilken bra fråga! Jag ska försöka hinna göra ett inlägg av det. Det kanske dröjer några dagar, hoppas du kan vänta!

      • Jessica said

        Hej! Ja, självklart! Det ska bli jätteintressant att se vad du skriver. Jag är, som man säkert förstår av inlägget, intresserad av att någon gång göra en bok, en kakbok där fokus ligger på färg, form och dekoration. Vore så kul att få veta mer om branschen bakom fotografierna och de inbundna bokomslagen. Generöst av dig att du vill dela med dig!🙂

        • miaohrn said

          Nu har jag tillslut lagt upp en text med lite tips på hur man ger ut en bok, men jag lyckades inte få in biten om föräldraledighet som frilansare där. Så jag skriver lite här istället! Jag har haft tur som har lyckats bli så pass etablerad i min bransch innan föräldraledigheten, så redaktörer har fortsatt höra av sig ändå. Men jag har behövt tacka nej till en del medan jag varit ledig, och visst känns det ganska motigt att försöka komma tillbaka. Branschen verkar ha blivit ännu tuffare, och jag får nog anstränga mig lite mer än vanligt för att jobba för de tidningar jag vill.

  3. Malin said

    Hej, jag undrade lite om den där “bak knipan” på den ena bilden. Har också sett att dom finns på bilderna i en av dina böcker jag har. Min fråga är var man kan hitta dom. Är det loppis som gäller? Det ser så himla fint ut 🙂

    • miaohrn said

      Det är nog dessvärre loppis som gäller om man vill ha en sådan gammal sirlig. Men de är inte SÅ ovanliga, jag såg en ganska fin så sent som idag på Myrorna på Hornsgatan i Stockholm. Lycka till, hoppas du hittar en, jag gillar verkligen min!

Leave a Reply

