Hallontider

August 4, 2012

Jag tror bestämt att det är säsong för hallon! Hallon är mitt absoluta favoritbär i desserter och bakverk. Det är både sött och syrligt, har vacker färg och fantastisk smak. Det sistnämnda ska man inte ta för givet, en del bär smakar just bara… bär. Björnbär till exempel, har aldrig förstått mig på det bäret.

Hallon är gott i allt! I pajer, glass, muffins, chokladtryfflar, brownies, tårtor, mjuka kakor och i cheesecaken på bilden här under. Jag är lite sommarlat, så jag oooorkar inte lägga upp receptet. Om ni inte ber riktigt snällt.

Ulrika Pousette har plåtat den undre bilden och jag den övre.

15 Responses to “Hallontider”

  1. Ser grymt gott ut, vem gillar inte hallon liksom! Himla vackert:) Jag blev väldigt inspirerad att baka paj i mina småformar nu!

  2. Maria Räntlä said

    Åhh jag skulle gärna se ett recept…

  3. elin said

    Åh nej. Snäääälla! Jag älskar hallon och det dör ser gudomligt ut. Snälla lägg ut receptet!

  4. Annett said

    Ja, iaf receptet på den rosa smeten! Pajskal fixar jag =)

  5. Gunilla Jönsson said

    Jag ber också på mina bara knän om detta recept.Ser supergott ut.

  6. Ine said

    Ser underbart ut… och den här fina pajen skulle absolut färga starten på mitt sommarlov ljuvligt rosa. Ännu mer alltså…

  7. Viktoria said

    Ja, snälla snälla snälla lägg upp receptet! Vi skulle jubla! Det ser himmelskt gott ut. Jag gjorde en key-lime pie en gång som var väldigt god men den här ser snäppet bättre ut!

  8. Anna said

    Jaaaaa, recept snälla annars kanske jag börjar labba själv och det blir sällan bra 🙂

  9. Madeleine said

    Orkade inte truga och tjata så jag hittade receptet via ica kuriren. Varsågoda!:

    Matskribent

    Mia Öhrn

    Amerikansk Halloncheesecake

    8 portioner

    Botten
    200 g digestivekex
    1 ägg
    Fyllning
    3 blad gelatin
    3 dl (cirka 175 g) hallon, färska eller frysta och tinade
    4 dl creme fraiche
    1 dl strösocker
    Några färska eller frysta och tinade hallon till dekor

    Krossa kakorna till ganska fina smulor i en mortel eller matberedare. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en smulig massa. Tryck ut massan i i ett jämnt lager i små portionspajformar. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 8–10 minuter eller tills bottnarna börjar få färg. Låt svalna lite.
    Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Passera hallonen genom att pressa dem genom en sil för att bli av med kärnorna. Vispa ihop hallonpurén tillsammans med creme fraichen och strösockret i en kastrull. Hetta upp tills blandningen börjar ryka. Dra då kastrullen från plattan, skaka av vattnet från gelatinbladen och vispa ner dem i hallonsmeten. Blanda noggrant och fördela sedan smeten i pajformarna.
    Låt svalna lite och sedan stelna i kylen i några timmar. Garnera med ett par hallon vid servering.

  10. Suss said

    Tallrikarna…var kan jaghitta dem? =)

Leave a Reply

