Drömmar och Florentiner

July 15, 2012

När jag döper mina recept blir det oftast faktabaserade namn rakt upp och ner. Handlar det om en chokladtryffeltårta med hallon kallar jag den för Chokladtryffeltårta med hallon, scones med blåbär blir Blåbärsscones, och så vidare. Ni fattar. Samtidigt tycker jag att det är så charmigt med kakor med lite egensinniga namn: Toscatårta, Florentiner, Jitterbuggar, Drömmar och Kärleksmums. Mazarinen skulle troligtvis inte ha blivit en sådan hit om den kallades för Mandelbakelse med florsockerglasyr, Semlan inte så folkkär om den hette Vetebulle fylld med mandelmassa och grädde. Alltså, vill jag att något av mina bakverk ska gå till historien får jag lägga manken till och döpa dem till något mer minnesvärt. Trots att det blir så mycket stökigare att bläddra igenom en kokbok eller söka efter recept på nätet om alla ska ha knas-namn.

5 Responses to “Drömmar och Florentiner”

  1. Håller med, enda problemet är att det känns så fjantigt att komma på något eget, speciellt då namnen är mer eller mindre nonsen.

    En grej jag däremot inte har lika svårt med är att namnge efter en person, men det är så högtidligt att det inte heller brukar ske…

  2. Sandra said

    Ser fram mot en riktig Mia Öhrn Kaka. Kan den inte få heta just Mia Öhrn, typ som Sarah Bernardh?😉

  3. Åsa said

    Annars har du ju det bästa namnet för att namnge något: Öhrngott och Mamma Mias borde ju vara självskrivna i nästa bok?!

Leave a Reply

