Kardemummabullar

July 6, 2012

Nu har jag lagt upp receptet på kardemummabullarna jag bakade på Nyhetsmorgon under receptfliken. Bullbakning är ju nästan obligatoriskt på regniga sommardagar, och när solen så småningom tittar fram, kan man äta dem på stranden.

Receptet är samma som du hittar på första bästa mjölpaket, men jag la upp det ändå så att ni kan se ungefär hur mycket kardemumma det ska vara i fyllningen. Här kommer lite tips:

  • Det är gott med MYCKET kardemumma. Och nystött i en mortel eller liknande ska det helst vara, inte färdigmalen kardemumma. Usch, jag gillar inte att verka som en snobbig finsmakare som vill krångla till allt, men det är stor skillnad.
  • Undrar du hur du ska göra för att få såna därna knutar på bullarna? Det gör jag också, men det brukar lösa sig om man bara tvinnar och knyter lite hur som helst. Om du verkligen vill göra det korrekt kan du säkert googla fram en film.
  • Ibland bakar jag bullarna helt färdiga och fryser in dem som blir över, ibland låter jag bullarna jäsa i kylen över natten (och sedan i rumstemp) och andra gånger fryser jag in ogräddade bullar, (och ojästa) och låter dem sedan tina och jäsa och gräddar dem. Det hela beror lite på när man vill fylla köket med doften av nygräddat.
  • Bagare och andra med koll har länge penslat sina bullar med sockerlag efter gräddningen. Jag ligger lite efter och testade det först nu. Det blev riktigt bra, och kan vara värt att testa som omväxling till äggpensling innan gräddningen. Jag kokade helt enkelt ihop lika delar socker och vatten, lät det svalna lite och penslade sedan de nygräddade bullarna. Det blir glansigt och fint (även om det inte syns på bilden…) och bullarna håller sig saftiga och goda. Det blev dock väl sött när jag doppade hela bullarna i kardemummasocker, så nästa gång ska jag nog bara strö lite på toppen.

2 Responses to “Kardemummabullar”

  1. Petra said

    Kan man frysa bullarna efter jäsning alltså? Behöver man “jäsa om” dem lite efter tining eller är det bara att tjoffa i dem i ugnen direkt?

  2. miaohrn said

    Hoppla, jag var visst lite otydlig, Jag fryser in dem innan jag jäser dem. När det sedan är dags att baka tinar jag upp dem, jäser dem ordentligt och sedan gräddar jag dem. Man kan gärna låta dem tina i kylen över natten, och sedan ge dem gott om tid att jäsa i rumstemperatur.

Leave a Reply

