Croissanter och canneleter

June 24, 2012

Redan innan jag lärde känna min kompis Lars föregicks han av ryktet att han brukade baka croissanter och ta med till kollegorna till frukost. Makalöst tänkte jag, vem orkar stå och kavla croissantdeg i tusen lager innan jobbet. Eller efter jobbet. Svaret är Lars Lovén! Och häromveckan var han så snäll och ställde sig och bakade till en av våra frukostar. Rysligt lyxigt med hembakade, frasiga croissanter!

Lars är inte bara en baddare på att baka croissanter, han är även lite av en expert på canneleter, så när jag fick en läsarfråga om det lilla franska bakverket skickade jag raskt vidare brevet till Lars. Här kommer hans svar, om det är fler av er som går och grubblar över canneleter.

“Vad roligt att du är så intresserad av canneleter, det är verkligen min favoritkaka med en fantastisk seg konsistens om de är rätt bakade. Däremot har det tagit ett tag innan jag lyckats göra dem riktigt bra själv.

Receptet i sig är inte så avancerat, utom möjligen det hypertraditionella jag hittat där formarna smörjs med bivax. Det finns ett antal och likartade varianter på nätet. Men det är ändå inte helt lätt att få till dem. Det är noga med tiden i ugn och att man smörjer formarna minutiöst. Helst två gånger och in i frys emellan. Men framför allt att det är riktiga formar. De ska vara av koppar (för värmeledningen antar jag) och jag har inte lyckats hitta dem i Sverige. Däremot är de vanligt förekommande i Frankrike, de finns på vanliga varuhus men är ofta ganska dyra. Omkring 12 euro styck.

Jag har prövat att göra dem i formar av samma modell men i andra material och det har inte alls blivit lika bra.

Så, till receptet. Ingredienserna är mjölk, mjöl, citronrasp, rom, äggula (och en vita), socker och vaniljstång. I receptet nedan står det även bittermandel. Det är absolut inte nödvändigt.

Här är ett recept.

Jag har provat det och det fungerar bra. Men man får prova ut ugnstiden, det är viktigt att de blir väl bakade, utan att det börjar smaka bränt, vilket kan vara svårt att avgöra eftersom de nästan ska vara svarta på utsidan. Ser de ut som en sockerkaka på utsidan har de varit inne för kort (och är för degiga). I min ugn var 1 timme lagom. Och vilotiden på smeten anges i det här receptet till ett dygn men jag tycker att det blir bättre om man låter den stå 2 eller 3.

Och så är det väldigt viktigt att verkligen smörja in formarna väl och täcka dem helt i florsocker, för det är nästan omöjligt att pilla ut kakorna utan att de går sönder om de fastnar. 

Lycka till!”

2 Responses to “Croissanter och canneleter”

  1. Sara said

    Hahahah min pappa heter Lars Lovén och en tusendels sekund trodde jag det var honom du syftade på tills min hjärna kvicknade till och jag kom på att fler kan heta så för min pappa bakar på sin höjd julgodis innan jul.. 😉

Leave a Reply

