Saftkalas

June 6, 2012

Nu ligger receptet på rosensaften upp under receptfliken! Det är en lite mindre sats som passar bra om ni vill experimentera och göra till exempel syrénsaft. Jag använde vresrosor (som äver kallas för Hansarosor) som brukar växa mest överallt i grönområden och parker, och de gav saften en rejäl rossmak, men man kan säkert även testa med andra rosor. Förra året skrev jag lite mer om det här.

Jag har länge varit sugen på att göra saft på jasminblommor, alltså sådana som egentligen heter schersmin, doftar gudomligt och växer i var och varannan trädgård. Men, jag undrar verkligen om de är ätliga. Snälla läsare hjälp mig, är det någon som vet?

6 Responses to “Saftkalas”

  1. Madeleine said

    Enligt wikipedia:
    “Bladen och blommorna innehåller giftiga ämnen”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Schersminsl%C3%A4ktet

  2. Heidi said

    Halloj! Enligt wikipedia, som har allt rätt, så inneh både blad o blommor giftiga ämnen. Så du ska kanske inte riskera!!
    Ring en trädgårdsmästare vetja!
    Lycka till o kramar!
    Heidi

  3. Juliane said

    Schersmin är giftig, äkta Jasmin är ogiftig (utom vildjasmin/ gul jasmin/ carolina-jasmin som också är giftiga). Många tror att de har en jasmin i trädgården, men i de flesta av fallen handlar det om schersmin.

    Jag skulle dock inte tacka nej till Sirop de coquelicot (vallmosirap) eller sirap gjort på lavendel, hibiskus eller citronverbena😉

  4. miaohrn said

    Tack för hjälpen, då vet jag! Men synd. Får trösta mig med att man kan göra iste på jasminte.

  5. Meg Sunesson said

    En fråga när det gäller plockningen av rosorna. Ska det bara vara blombladen eller ska själva knoppen (där klipulvret finns) vara med också? Tack förresten att du varnade för syrensaften. Jag har tänkt plocka syrener och göra saft i ett par veckors tid, men inte kommit till skott. När jag läste din “varning” tänkte jag, då får jag vänta tills nästa år och ge mig ut i början av syrensäsongen. När det gäller smaken på syrensaft sägs den påminna lite om rabarberdricka.

Leave a Reply

