Billigt billigt!

May 27, 2012

Jag har bakat chokladbollar. Helt vanliga chokladbollar, inga konstigheter. Inga smaksättningar, inget fancy strössel, ingen udda form, och det är så gott i all sin enkelhet. Och billigt. Sedan jag blev föräldraledig har jag insett att det kostar skjortan att underhålla ett chokladberoende. När jag jobbar köper jag choklad av bara farten hos grossister, och tänker inte så mycket på priset eftersom chokladen är nödvändig och dras på företagskontot. Men nu har jag börjat tänka lite mer på det där med ekonomin när det gäller bakning. Jag har dock inte kommit så långt, men jag kan tipsa om att chokladbollar, maränger, rulltårta och sockerkaka är relativt billigt. Äldre bakböcker brukar innehålla tips på hur man vänder på slantarna och råvarorna i ransoneringstider, jag får ta och kolla upp det hela i en sådan. Kom gärna med tips ni också!

11 Responses to “Billigt billigt!”

  1. Sandra said

    Igår kom jag hem från bb! Lille Sixten kom ut 1.36 den 23 maj! Hem kom vi igår – på mors dag! Vi firade med, hör och häpna, chokladbollar!!! Det är underskattat!!! Brukar faktiskt använda receptet från boken kladdkakor!🙂

    • miaohrn said

      Men åh vad roligt, GRATTIS till lille Sixten!! Vilket fint namn. Hoppas ni mår bra hela familjen. Han är på dagen ett halvår yngre än Nisse! Storkramen!

  2. Cecilia said

    Det är ingen bakning inblandad i mitt tips, men om man smaksätter vispgrädde med vaniljpulver och lite socker så blir det en utmärkt dessert ihop med egenhändigt plockade bär eller frukter (gratis ju!). Man kan äta efterrätt med mkt enkla medel!

  3. Sara said

    Den gamla husmorsklassikern rabarbermaräng är världens godaste dessert – och billig, särskilt om man har egen rabarber. Viktigt att inte glömma flagad mandel på toppen bara – det är något magiskt i kombinationen av syrlig rabarber, söt och fluffig maräng och krispig mandel. Av äggulorna som blir över gör man givetvis en riktigt god vaniljsås att servera till.

  4. C said

    Chokladbollar är aldrig fel! Enkelt och så gott. Jag kan aldrig sluta äta dem🙂

  5. Åsa said

    Plättkakor! Snabbt att röra ihop och billiga ingredienser!

    ca 25 st
    Ugn: 200 grader, Varmluft 175 grader
    • 150 gr Smör
    • 1 dl Socker
    • 2 ägg
    • 1 ½ dl Vetemjöl
    Garnering: Hackad eller flagad mandel och pärlsocker.

    Smält smöret och låt det kallna. Rör i sockret och ett ägg i taget. Blanda till slut i mjölet. Smörj och hetta upp en plättpanna. Lägg i en halv matsked i varje lagg. Grädda i mitten i ugnen ett par minuter. Ta ut plättpannan och strö lite pärlsocker och mandel på varje plätt. Fortsätt att grädda 6 minuter eller tills plättarna är gyllengula. Ta upp plättarna och böj dem över en käpp eller brödkavel.

  6. hur vacker och trevlig blogg! Har beröm bara för din vackra bok!

Leave a Reply

