Pytterosteriet

May 3, 2012

Ska man driva bryggeri, rosteri eller mejeri nuförtiden ska det gärna vara så litet att man lätt tappar bort det i fickan. Därför blev jag inte förvånad när jag hittade det här pysslingstora rosteriet på Urban deli. Ett par gånger i veckan kommer kafferostaren Adel ditt och drar igång apparaten så att alla Nytorgshipsters ska kunna njuta av garanterat nyrostat kaffe.

Okej, en rättelse. Nu är det tydligen inte trendigt med nyrostat kaffe längre. Kaffeoraklet David Haugaard har tidigare förespråkat att kaffe smakar som bäst fyra dagar efter rostningen, men nu har han vad jag förstår ändrat sig och rekommenderar att det lagras i tre månader innan det är dags att sörpla i sig. Här går det undan i trendsvängarna!

Jag har skrivit om det förr, men det tål att sägas igen. Vi är sjukt bra på kaffe i Sverige! Många dillar om italienskt kaffe men det smakar oftast mest finkel tycker jag. I Italien är det förvisso lätt att få tag på espresso överallt, men de flesta baristor kör på i samma gamla hjulspår som alla år. I Sverige finns en stark kultur av engagerade baristor som brinner för att hitta de bästa bönorna som odlats under schyssta villkor, och göra dem rättvisa genom perfekt rostning och bryggning.

Jag körde sönder min espressomaskin i ren desperation förra veckan, men har beställt en ny från Kaffemaskinen. De säljer även kaffe från många av landets små rosterier, bland annat mina favoriter Drop Coffee, Haugaard och da Matteo.

3 Responses to “Pytterosteriet”

  1. Ah….. nu blir jag kaffesugen.

  2. Haugaard said

    Espresso verkar fortfarande vara bäst 4dagar efter rost förutsatt att det har syrekontakt, vilket är orealistiskt om man inte är kafferostare..
    Med den metoden vi rostar och packar kaffet med nu, verkar det som att sorter avsedda för bryggkaffe gynnas av att ligga i påsen minst 3 månader. Men trenden går åt att lagra längre, särskilt under de kalla månaderna.

Leave a Reply

