Den blomstertid nu kommer

April 25, 2012

Desserter pyntade med citronmeliss är bland det tråkigaste jag vet. Jag blir nästan arg bara jag tänker på det. Jag kan dock erkänna att det inte finns så många andra alternativ på vintern, men nu äntligen börjar det sticka upp små ätliga blommor lite här och var, violer har jag siktat i häckar och gräsmattor mest överallt. Körsbärsblommorna ovan är jag inte helt säker på om de är ätliga, men så här års är det nästan obligatoriskt att blogga om dem. Annars är betydligt fler blommor än man tror ätliga (om än inte jättegoda) och några små blommor eller blad kan rädda den fulaste kaka. Några av mina favoriter är pelargoner, smultronblad, violer, rosor, lavendel, penséer och tagetes.

8 Responses to “Den blomstertid nu kommer”

  1. Sant, citronmeliss är otroligt tråkigt, och inte ens gott, skulle det vara det så skulle det ju ha någon poäng.
    Har faktist funderat på att dekorera en dessert med blåbärsblad, så länge saker är inte är giftiga kan man ju pynta med det, och peta bort det då man äter…

    Och vad fina bilder du har tagit!

  2. miaohrn said

    Bra idé! Blåbärsblommor borde också vara fint om man lyckas pricka in när det är säsong. Vilken inspirerande blog du har!

  3. Bobur said

    Hej Mia!Jag har en fråga.Har din godisbok,i flesta av receptet står det ättikasprit.jag undviker allslags alkohol.Vill så gärna testa göra egen godis(ur din bok ),men undrar om man kan ersätta ättikaspriten med nåt annat?Just köpt hem kökstermomert får att göra egen godis.Har du nåra tips?
    MVH/Sevara

    • miaohrn said

      Hej Sevara!
      Det beror lite på vilka recept det gäller, men troligtvis går det bra att helt enkelt utesluta ättikspriten. Kanske kan du även testa att använda lite citronsyra istället. När det gäller kolor och liknande godis kokar ju alkoholen bort, men det hjälper kanske inte. Lycka till!

      • Bobur said

        Hej igen Mia.
        Tack för ditt svar.
        Här kommer nåra recept som jag ville prova.
        Jockeyklubbop o mintkyssar.Kan man göra de utan ättikasprit?Går det bra att använda citronsyra istället?

  4. På NIlsson & Lindbloms frukthandel i Kalmar kan man köpa ätbara blommor is förpackningar, trodde först det var jordgubbsaskar, men upptäckte sedan att det var rosor🙂

Leave a Reply

