Sötsaker från Asien

April 23, 2012

Min kunskap om asiatiska desserter, sötsaker och bakverk är minst sagt bristfällig. Delvis beror det kanske på att man i stora delar av Asien inte har samma kultur av att kafferepa, snaska godis och äta efterrätt som vi har i Sverige. Vad jag förstår håller man ofta till godo med lite frukt efter maten, men jag säger bara – frukt är INTE godis. Jag gjorde därför en djupdykning i godishyllan på nyöppnade Oriental Supermarket i Hötorgets tunnelbanestation. Mycket inspirerande! Jag är dock lite skeptisk till durian och röda bönor i bakverk, så jag nöjde mig med att slå till på bakverket ovan som kallas khanom cassava. Det innehåller socker, ägg och cassava, och enligt butiksbiträdet är det vietnamesiskt, men jag tror att det även är vanligt i bland annat Thailand (jag är dock den enda svensken som aldrig har varit i Thailand). Oväntat gott! Smakar lite som en kombination mellan pannkaka, omelett och brulépudding.

En kinesisk kompis har berättat att en av anledningarna till att man inte hittar så mycket bakverk i Kina naturligtvis är att de flesta inte har ugn. Man tillagar helt enkelt inte sin mat på det sättet utan wokar och kokar främst.

Kommentera gärna om ni är mer beresta och belästa än jag och kan bättra på mina pinsamt bristfälliga kunskaper kring sötsaker från Asien!

26 Responses to “Sötsaker från Asien”

  1. amerikatt said

    Mochi kanske kan vara något?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mochi

    Mochiglass är fantastiskt, men vanlig mochi (tex med persikosmak) är rätt nice det med.

  2. Katarina said

    Röda bönor i bakverk är faktiskt riktigt gott. Durian är inget jag rekommenderar och lukten på den frukten lockar inte🙂 Det äts mycket gelee-aktiga och gummi-aktiga desserter i Asien.

    • miaohrn said

      Jag kanske får öva på röda bönorna helt enkelt. Men det finns ju så mycket godare saker att ha i bakverk.

  3. Freddie said

    Jag har inte heller varit i Thailand🙂 Och inte heller ngn längtan dit! Och inte heller blev jag sugen på Asien i stort efter bilderna ovan *s*

  4. I Indien äts det riktigt goda bakelser/desserter… gulab jamun, kheer, kulfi, siro, monthar, gajar ka halwa etc. Testa gärna!

  5. tossig i choklad? Titta gärna in i min chokladvärld!🙂

  6. Jessica said

    En hel del asiatiska efterrätter är sånt man får vänja sig vid. I Japan handlar det ofta om kontraster, ett lätt bittert te serveras med en mycket söt kaka.

    Klimatet styr mycket i vad man äter och inte. Ovanligt med varma efterrätter, vanligt med frukt. Också rätt ovanligt med mejeriprodukter även om det förekommer. Jag gillar alla sorters jellies. Du borde prova mangopuddingen (säljs i fyrpack).

    Och att tillaga i ugn är väldigt ovanligt. Inte bara är det varmt, också opraktiskt i vidare mening. Du kan få se en mikrougn men inte mer. Mina japanska vänner förvarade kastruller etc., i ugnen.

  7. Jessica said

    Jag har f ö ätit fullständigt fantastisk creme brulée i japan. T o m i plastförpackning är den sagolik.

  8. William said

    Eh, har kanske hamnat i fel del av asien (Malaysia), men här tycker jag det är gott om olika bakverk (dock inte bakade i ugn) och en hel del desserter.

    Favoriterna är helt klart:

    Kuih kochi: Bollar gjorde av glutinöst ris (rakt översatt, det kanske heter något annat på svenska, segt och gott är det ia lla fall i det här fallet eftersom det är ganska tunnt) fyllda med en blandning av palmsocker och riven kokos (färsk). Det hela är inslagen i bananblad. Beroend på var i Malaysia man är så kan man få den med en sorts kokosmjölksås/kräm som ligger utanpå bollen och gör det hela väldigt kladdigt. Mest vanligt som en del av frukosten, vanligtvis efter Nasi Lemak.

    Apam balik: Pannkakor (fast smeten är mer som våffelsmet och det blir tjocar en våfflor) som bara steks på ena sidan. När ovansidan har stelnat tillräckligt hälls farinsocker, krossad jordnötter och majs ovanpå. Viks ihop på mitten och skärs i bitar. Kommer i två olika storlekar, de små är krispiga medans de i storlek med vanliga pannakor är mjukare. Mums till eftermiddagsteet.

    Kuih bakar: Grön kaka som traditionsenligt bakades över glöd. Bakar kan översättas som bränd fast rostat bröd är bröd bakar översatt. Bakas i en form som påminner i formen om ett våffeljärn, fast man skär in från varje inbuktning så det blir inte hjätformat. Själva kakan är 3-4 cm högg och smaksatt med pandan (skruvbladspalm tror jag är ett annat ord) därav dess gröna färg. Jag har aldrig sett den gjord eller kollat up hur den görs, men jag tycker det hela verkar som om man bakat våffelsmet i en kakform. Också till frukosten.

    Cendol: palmsockersås och kokosmjöklsås med gröna maskar (gjorda av glutinöst ris).
    Tau fu fa: väldigt lätt tofu (som en kompakt fromage (som i inga hål men lika lätt)) med pamsockersås.
    ABC (Ais Batuk Campur) = hyvlad is toppad med evaporerad mjöl, gelebitar, majs och röda bönor.

    • William said

      Aj då glöde det viktigaste och kanske lättast att gör i Sverige:
      Cikodo: Friterade banabollar (fast bollar är lite missvisande eftersom om man gör dem själv så är de mer kluttar). Mosa bananerna, ha i socker efter smak och salt, tillsätt mjöl till önskad konsistens (den ska åtminstone sluta vara lättrinnande, typ muffinssmet, med man kan tillsätt så mycket mjöl att man kan rulla bollar av den, men då kan man behöva ha ägg också). Fitera bollarna till de blir möbruna men inte brända. Det bästa man kan ha till eftermiddagsfikat.

    • miaohrn said

      Tusen tack för alla goda tips William! Det låter som att di hamnat i rätt del av Asien!

  9. Anna said

    Koreanska mumsigheter bygger mycket på tuggkänslan oberoende om det är pga glutenris eller vetemjölssmet. Två favvosar:
    1. Tteok: Kommer i både mat & efterrättsform, den senare är sötad och innehåller ofta rödbönspasta (jag är också skeptisk, men det går an om den är välgjord). Gjord av ihopmosat glutenris. http://en.wikipedia.org/wiki/tteok
    2. Hotteok: (min favvo) Stekta pannkakor med fyllning av farinsocker, gröna ärtor (det är sant!), kanel och jordnötter. Segt, knaprig yta, galet varma och alldeles underbara (heter “Ho”-tteok för att den är så varm att man måste blåsa på den innan, därav “Ho”!) http://en.wikipedia.org/wiki/Hotteok
    3. Bungeoppang: Fiskformade våfflor fyllda med rödbönspasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Bungeoppang
    4. Hobbang: Vit ångad brödbulle fylld med…japp rödbönspasta! http://en.wikipedia.org/wiki/Hobbang
    Slutligen nummer
    5. Yaksik: (betyder typ “Medicinmat”) är glutenris som man blandar med olika nyttiga ingredienser. Det kan vara soya, honung, ingefära, kastanjer, pinjenötter, nyttiga bär etc etc. MYCKET GOTT och det kan man ju äta hur mycket som helst av utan att få dåligt samvete; det är ju MEDICINMAT! http://en.wikipedia.org/wiki/Yaksik

  10. Malin said

    Hej Mia

    Tack för en underbart inspirerande blogg och all annan inspiration du sprider🙂

    Min mans familj kommer från Sri Lanka och det finns gott om sötsaker i den kulturen. De har en lite konstig ovana att ha kryddor som tex. peppar eller chili i sina kakor men ibland funkar det riktigt bra. Annars är basen i nästan alla godsaker där kokos, cachewnötter och palmsocker som är ett mörkbrunt socker som ofta går att byta ut mot vanlig ljus sirap. En del saker behövs det special verktyg till men ganska mycket går att göra hemma. Det finns många lankeser i England och de är flitiga med att lägga upp recept på både mat och desserter som dels är anpassade för västerlandets utbud av och ingredienser och dels är på engelska om man skulle tycka att det lankesiska alfabetet är lite svårsmällt. Googla på Sri Lankan Recepies eller Desserts.

    Mina tipps är poll cake som är en söt mjuk kaka med kokos, cashewnötter och ungefär samma kryddor som i pepparkaka. Sen brukar vi göra wattalapam som är som en brylé pudding på kokosmjölk med kanel, kardemumma och muskot. Jag kan maila vårt recept om du vill ha🙂

    Mvh Malin

    • miaohrn said

      Vad kul, tack för tipsen! Maila gärna recept, men bara om du har tid. Jag testar att googla annars!

    • Sara said

      Hej Malin!
      Jag och en klasskompis ska göra ett bakverk som är ifrån asien och detta låter jätteintressant och jag skulle gärna vilja ha receptet om jag kan få.
      Mvh Sara

  11. lise-lotte said

    Hej
    Jag har inte heller varit i thailand och har inte någon längtan dit
    Däremot är jag anglofil !!!!
    Lise-lotte

  12. Pernilla said

    Jag vill tipsa om den kinesiska desserten tangyuan, som har viss likhet med den japanska fyllda risdegbollen mochi som någon tidigare tipsat om. De är gjorda av rismjöl och kan, i likhet med mochi, fyllas och färgas med i princip vad som helst, det är bara fantasin som sätter gränsen! Vanligast är dock att man fyller dem med röd bönpasta, sesampasta eller jordnötssmet. Jag föredrar det sistnämnda😉 De kokas sedan sockervatten, ibland smaksatt med ingefära, och serveras som en soppa. Degkonsistensen går hem hos mig, mums säger jag!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tangyuan_(food)

  13. Cecilia said

    Om man åker till Thailand och bor på ett turistigt ställe (dvs 99% av alla orter i landet:) är efterrätterna på restaurangerna sorgligt amerikaniserade. Eller åtminstone västerländskt influerade. Pannkakor med nutella, olika sorters glassbomber, sylt/choklad-munkar… hemskt o-charmigt! Men på landet kan man få smaka en väldig massa supergod färsk frukt, och på marknader finns det en del kakor… fast det är som det står i de andra kommentarerna här: Mycket är geléigt, och supersött. Inte särskilt smakrikt egentligen. Jag höll mig till färsk mango och ananas!

  14. Therese said

    Kina är ett spännande land även om efterrätterna inte är det. Oftast är det röda bönor i glass eller kakform, dock inget att rekomendera. Sen finns det en uppsjö av västerländska kakor och kopior på kakor i livsmedelsbutikerna. Det lite mer kinesiska är nog alla vakumpackade påsar med allt som går att torka. Det finns en kinesisk butik på ringvägen som säljer kinesiska produkter. Något som säljs på gatorna är frukt på pinne doppade i någon sockerlösning.

Leave a Reply

