Hetvägg

April 10, 2012

Semla med varm mjölk är bland det godaste jag vet, och nu när semmelsäsongen definitivt är slut ville jag prova om även andra bullar och bakverk blir goda som hetvägg. Först ut i testet är en saffransbulle från Fabrique, som gjort tillfällig come back över påsk och några dagar till. Det var gott! Lite sådär slemmigt, tryggt och mysigt som semmelhetvägg är. Säkert även ett bra sätt att pigga upp gårdagens bullar. Framöver kanske jag testar hetvägg med brownies, scones, kanelbullar och kladdkaka.

Många av er tycker nog att det här med hetvägg är både motbjudande och märkligt. Det brukar vara så, antingen älskar man det eller är ytterst skeptisk till fenomenet, och det verkar som att man måste vara betingad på mjölkuppmjukade semlor sedan barndomen för att uppskatta det.

8 Responses to “Hetvägg”

  1. Ann Charlotte said

    Ha ha ha! Men behövdes inte grädden som smälter lite lagom men ändå känns kall i den varma mjölken? Själv är jag Hetväggsfatanst och det vore kanske inte så dumt att få njuta lite mer än bara i februari.

    • miaohrn said

      Jag håller med! Jag har försökt komma på något mer med grädde att testa son hetvägg. Men prinsesstårta känns inte helt rätt.

  2. lillavild said

    Lagt in din blogg som länk på min blogg, hoppas det är ok!

  3. Maria said

    Något som jag är uppväxt med och som är fantastiskt gott är kardemummaskorpor i kall fet mjölk så de blir alldeles pussiga. Det är väl lite som en variant på hetvägg? Brukar äta det i hemlighet då jag upptäckt att det är väldigt lätt att reta mig för detta 😀

  4. Ooh, brownie-hetvägg låter ju klart intressant!

  5. Eva J said

    Jag åt också kardemumma skorpor, men i varm mjölk, när jag växte upp. Jätte gott!

Leave a Reply

