Fina flarror

March 21, 2012

Några kvarter hemifrån ligger en fruktaffär. Eftersom jag är lite nostalgiskt lagd tycker jag att det är en väldigt trevlig företeelse som motvikt till alla gigantiska köplador till mataffärer, och värd att stödja så ofta jag får tillfälle. Förutom frukt säljer de grönsaker, blommor och godis i små påsar, och senast jag var där upptäckte jag att de har de här söta små flaskorna med juice. Själva juicen är inte särskilt god (smakar konserverad frukt, inte friskt josigt) men flaskorna passar så bra som små mjölkflaskor.


Mjölkflaskor blir så fina tillsammans med kakor på bild, och trots att det är ett ganska uttjatat stylingknep får jag aldrig nog. Gott som tusan är det också, jag blir glad bara jag hör någon säga “milk and cookies” eller “mjölk och kakor” och vi äter det till kvällsfika var eviga kväll.

När jag och Erik var sjutton år och just hade träffats brukade vi gå till ett kafé som hette Dala deli efter skolan. De serverade nymodigheten ciabatta, och till det drack vi persikomjölk som de gjorde genom att blanda en sådan här flarra i ett glas mjölk. Sjukt häftigt och gott tyckte jag då, men det skulle nog vara lite väl sliskigt för min smak nu.

2 Responses to “Fina flarror”

  1. Åh jag älskade Dala Deli men jag minns det som att det var päronmjölk de hade och den älskade jag. Kunde bli så sugen att jag bara var tvungen att åka dit på direkten.

    • miaohrn said

      Vad kul att du också gillade Dala deli! Jag tror att de både hade päron- och persikomjölk. Flarran längst bak på bilden innehåller päronjuice.

Leave a Reply

