Brynt smör

March 15, 2012

Brynt smör är bland det godaste som finns. Jag brukar ringla det över sparris, svartrötter eller pasta, eller vispa upp det och bre på mackan. Jag har länge tänkt att jag ska testa det även i bakverk, men inte kommit mig för förrän igår. Inte en dag för tidigt, det blev ju hur gott som helst! Karamelligt, sötsalt och intensivt chokladigt. Receptet hittade jag i nummer 2 av Gourmet, och det är skapat av den mycket sympatiske Årets kocken Klas Lindberg. Det är ytterst enkelt för att vara ett kockigt recept, och så fort jag hinner ska jag lägga upp det, men så länge kan ni följa Klas råd och ersätta vanligt smör med brynt smör i princip alla recept.

Brynt smör får man helt enkelt genom att smälta smör i en kastrull och sedan fortsätta värma det tills det luktar gott och blivit lite gyllenbrunt.

På bilden har jag gräddat bakelserna i silikonformar, men det går säkert alldeles utmärkt att använda vanliga små pappersmuffinsformar. Jag har även dekorerat med forsythia-blommor, trots att jag tvivlar på att de är ätliga, så don’t try this at home.

11 Responses to “Brynt smör”

  1. Bobur said

    Mia du e helt underbar,gillar dig sååå.Tack för att du delar med dig av dina goda recept.Dessa måste jag prova…..Jag samlar dina böcker,alla dina böcker e helt fantastiska.Tack än en gång.

  2. Sara said

    Jag tycker också den här bloggen är helt fantastisk. Jag har en liten fråga, Mia. Använder du dig någonsin av Candy melts, och i så fall, var köper jag detta? Vi skulle vilja köpa in färgerna i Melodifestivalsloggan och ha på vår bröllopstårta i sommar. 🙂
    (Gul, orange, röd, rosa och turkos/blå.)
    Går det att smälta t ex röd och blå för att få lila?

    Tack ännu en gång för en kanonbra blogg!

    • miaohrn said

      Jag har aldrig testat candy melts, men det finns att köpa på tex strosselannat.se. Kanske går det att blanda färgerna, du kanske kan testamed en liten mängd. Lycka till, och grattis till det stundande bröllopet!

    • Sandra said

      Kontakta dem på Strössel och annat i ett mail. Jag hade också frågor om Candy melts hos dem och fick typ svar samma dag!!! Dock inte samma frågor som du har så kan inte återsvara dig! 🙂

  3. Sara said

    Brynt smör är en gudagåva! Testa även att göra glasyr på florsocker, brynt smör, mjölk och en gnutta vanilj (browned butter frosting), supergott på till exempel en mjuk pepparkaka.

  4. Annika said

    När du vispar upp och brer på mackan, hur gör du då? Bryner och ställer tillbaka att stelna i kylen innan du vispar, eller?

    • miaohrn said

      Bra fråga! Jag låter det stelna i rumstemperatur, sedan blandar jag med lika mycket icke-brynt rumstempererat smör och så vispar jag med elvisp.

      • Annika said

        Tack! Måste absolut testa. ÄLSKAR vispat smör, jag vet inte vad det är som gör att det är minst dubbelt så gott som vanligt smör (och det är ju himla gott redan från början). Vispat brynt smör… ojojoj!

  5. Sandra said

    Åh, det är så fint att dekorera med färska blommor! Forsythia är väl inte särskilt ätvänligt, men när man börjar kolla upp läget så finns det verkligen hur mycket som helst som går jättebra att äta! Blåklockor till exempel! Super!!! Och vilken fin idé med brynt smör. Har aldrig tänkt på förut men ska absolut testa det!!! 🙂

Leave a Reply

