Semmelmacarons

March 4, 2012

Jag ber om ursäkt för att jag tjatar så mycket om semlor, men det är ju bland det godaste som finns och säsongen varar ända fram till påsk. Och så kan jag inte undanhålla er mina semmelmacarons! Det kan vara första gången i världshistorien en semmelmacaron ser dagens ljus, och de gjorde omedelbar succé. Jag var lite skeptisk från början, men de har nästan allt man kan önska sig av en semla. Kakan innehåller ju redan socker och mandel, så det enda jag behövde göra var att tillsätta lite nystött kardemumma, och efter gräddningen spritsade jag på vispgrädde. Nackdelen är dock att de inte riktigt funkar som hetvägg.

Dessutom gladde det mig att det gick utmärkt att grädda kakorna i min gasugn. Jag har aldrig testat det med macarons tidigare, men eftersom gasugnar har en tendens att ge mer undervärme än övervärme, och det är just vad macarons vill ha, så bör det ju funka bra. Dock gräddade jag dem inte fullt så långt ner i ugnen som jag brukar, och till saken kanske hör att min gasugn är en modern modell tillverkad 2010.

11 Responses to “Semmelmacarons”

  1. Sara said

    Ha ha, vilken idé – jättefina!

  2. Maria said

    Ser jättefina och goda ut!

  3. Katarina said

    Vilken utmärkt idé!

  4. Ida said

    Superfina men det inte direkt de första semlemacaronsen.
    till exempel hos sockerus (http://sockerrus.se/2012/02/20/semlor-macarons-sant/) fanns de för någon vecka sedan.
    Eller hos lilla macaron förra året vid den här tiden
    (http://lillamacaron.se/?p=33)

  5. Hälsokick said

    Åhåhå vad gulligt och påhittigt!

  6. […] vara lite sent för semlor, men det är ta mig katten aldrig för sent för semmelmacarons. Här i Maria Öhrns […]

  7. […] i kombination av mandelmassa och grädde? Då skall du pröva en semmelmacaron. Jag tror det var Mia Öhrn som kom på idén för några år och jag blev tipsad om ett recept på Bake Believes […]

  8. Mikaela said

    Jag ÄLSKAR att baka macarons, men… Nu har jag flyttat till en lägenhet med med gasugn. Har provat en gång, men det gick inte alls… Har du några tips? Vilket nummer hade du ugnen på?

  9. […] Klicka här för att komma till ett recept. […]

Leave a Reply

