Jättesemlan

February 28, 2012

Jag och mina två svägerskor fyller år med bara några dagars mellanrum, så vi brukar slå ihop firandet med familjen. I år blev det fika med gigantisk semmeltårta, champagne och kaffe.

Det var ganska knepigt att grädda den stora vetebullen i vår gasugn utan att bränna den i botten, och jästen jag använde var lite gammal och torr så bullen blev kompakt. Det räddades av att jag gröpte ur nästan allt inkråm, blandade med 500 gram mandelmassa, nystött kardemumma, lite mjölk och lite lättvispad grädde för att fluffa upp det. Och så tillbaka i bullen igen, på med grädde, lock, florsocker och en slumpmässig mängd tårtljus. Som tur var åt nästan alla sina tårtbitar som hetvägg, det enda rätta när det gäller halvtorra semlor.

För några år sedan gjorde jag en liknande tårta till en plåtning. Efter plåtningen kom Frälsningsarmén och hämtade alla semlor, och när de fick se semmeltårtan utbrast de “Gud välsigne dig, det var den största semla vi någonsin sett!”. Jag vet inte riktigt varför, men det var så komiskt att bli välsignad för en semla. Hoppas det innebär att jag kommer raka vägen till himlen.

4 Responses to “Jättesemlan”

  1. Oh sweet Jesus. Vad rädd jag är för den där fasslassbullan!

  2. Carl said

    Årets första besök på Café Grand Rue med skön vårsol. De hade gjort bullsemlor, en delad smörkardemummakringla fylld med mandelmassa & grädde. En fantastisk idé, galet gott! Det blev liksom mer att bita i. Dessvärre 38 kr…
    (http://cafegranderue.se)

    • miaohrn said

      Oj vad gott det låter, det måste jag testa! Och tack för att du påminde mig om Grand rue, jag var i närheten och var fikasugen med ett svagt minne av att jag hört talas om ett bra ställe, men det blev korv med bröd istället.

  3. Karin said

    Hej Mia!

    Jag maste bara saga att jag gjorde en semmeltarta (som din) i hemkunskapen i nian, for en sisadar 14 ar sen! Jag ar en minst lika stor semmelfantast som du och importerar mandelmassa till Australien nu for tiden for att fylla mittbehov.

    Halsningar, Karin

Leave a Reply

