Kaffesnedtändning

February 19, 2012

Inget går upp mot ett rejält kafferus. Plötsligt känns livet så mycket ljusare, allt verkar möjligt och jag fylls av ett enormt medlidande blandat med förakt gentemot tedrickare. Tänk vad ni missar!

En kaffesnedtändning är däremot inte att leka med. Det brukar främst inträffa om jag är trött och intar stora mängder kaffe på tom mage. Värst tror jag att espresso baserat på mycket robusta-bönor är, en bra arabica-blandning ger inte samma obehag. För er som aldrig har överdoserat kaffe kan jag berätta att man får ångest, blir stirrig, överenergisk och snurrig. Ibland även fånigt fnittrig och lätt skelögd.

Hur man kommer till bukt med eländet vet jag inte. Bakiskurer finns det ju gott om, men det enda som verkar hjälpa mot kaffebakfylla är sömn och intag av vatten och rejäl mat.

7 Responses to “Kaffesnedtändning”

  1. Ha,ha,ha! Så sant, så sant!

  2. Angelica said

    Ja fy fan i helvete. Jag snedtrippade som fan på kaffe en gång, låg med hysteriskt ont i magen och fruktansvärd paranoia i nästan ett dygn. True story, faktiskt.

  3. Catta said

    Mina kafferus brukar ofta sluta med snedtändning. Jag blir hög och vill ha mer och tar då en kopp för mycket, i takt med att magen blivit tom på mat och kroppen full av koffein… Huvva! Händer typ varje dag, dessutom. 😉

  4. Ja, aldrig mera kaffe på tom mage! Jag kan få frånvarokänsla också, jätteobehagligt!
    Som gravid dricker jag koffeinfritt ur kapselmaskinen, riktigt gott =)

  5. Elena said

    O, cappuccino på ren arabica. Gärna tre gånger om dagen. Länge sedan jag hade en koffeinsnetändning, men vet precis vad du menar. Hehe. Den där känslan av att vara ofrivilligt speedad och väldigt vaken – när allt man vill är att sova en god natts sömn.

  6. Amiechan said

    Så knarkigt det låter! Jag blev dålig av kaffe och fick lägga av för tio år sedan. Hellre te som jag inte blir sjuk av! Och som aldrig gett mig en snedtändning heller…

  7. evelina said

    Skönt och höra att det är fler som blir “knäppa” av kaffe! Visste inte att det var så vanligt….. trodde ett tag att jag höll på att tappa greppet innan jag förstod att det var kaffet som var boven…. Ångest, yrsel och olustkänsla…. usch!….. Nu får jag stoppa vid en kopp om dagen!

Leave a Reply

