Smått och gott om semlor

February 13, 2012

Okej, det drar ihop sig mot fettisdagen, mindre än en vecka kvar nu! Här kommer lite osorterad semmelkuriosa:

Arla har en semle-app där man får tips på bästa semlan i sin närhet. Topplistan kanske man kan ha användning av, men kartfunktionen verkar fullkomligt opålitlig. I min närhet listar den en libanesisk restaurang, ett sushiställe, en pizzeria och ett vinterstängt strandkafé.

Jag är nära att avslöja vem den superhemliga Semmelmannen är! Min man hörde honom röja sin identitet för några kollegor när han besökte ett frilanskontor förra veckan. Men han stod så olägligt till att han inte såg semmelmannen. Mystiken tätnar!

Många bagerier börjar sälja semlor redan på annandag jul, men Bakery and Spice håller fanan högt och väntar ända till fettisdagen. Fascinerande att de känner så starkt för traditionen att de är villiga att offra drygt två månader av feta semmel-intäkter.

Underbara Underbara Clara påminde mig om att mitt semlerecept på icakuriren.se är riktigt bra, så står ni handfallna inför semmelbaket rekommenderar jag det varmt. Jag tycker precis som Clara att semmelbullar ska vara ganska kompakta för att klara ett rejält mjölkdopp, inte fluffigt luftiga så som många köpesemlor är.

Om ni vill putsa upp er semmelallmänbildning för att kunna briljera på kafferasten skrev jag förra året om lite historik här och här.

Bilden har rekorderliga Ulrika Pousette plåtat. 

7 Responses to “Smått och gott om semlor”

  1. Vilket bra inlägg, och tack för tips om dina historiska semmel-texter. Jag har tänkt mig att försöka förklara för min danska läsare (jag har en dansk matblogg) vad en svensk semla egentligen är, för hittills är alla som frågetecken. Då är det bra att ha lite bakgrundsinformation.

  2. Tina said

    Hej Mia!

    Jag har sett i en del semmelrecept att det är hjorthornsalt i degen. Även är det ju jäst med. Något som du förespråkar att är bra? Säkert så blir bullen riktigt fin och porös.

    Tack Mia för dina härliga recept!

    Hälsningar Tina

    • miaohrn said

      Hej Tina! Det är säkert värt att testa om du vill ha porösa semlor, men som sagt, jag gillar inte när de är för fluffiga så jag håller mig till jästen.

  3. LOL! Älskar Semmelmannen!

  4. Linda said

    Fantastiskt fina semlor! Jag tänkte försöka hinna göra några till fettisdagen. Du är bara så himla duktig, tänk om man kunde bli som dig när man blir stor!
    Ett stort, fett tack för inspiration och de vackraste bakböckerna i världshistorien!

Leave a Reply

