Puder

February 11, 2012

Igår morse var hela världen pudrad med florsocker. Så tjusigt!

Annars tycker jag att man ska vara lite försiktig med florsockerpudrandet. Förutom på semlor tillför det sällan något, med lite otur blir bakverket både fulare och för sött med florsocker på toppen. Det blir liksom ofta en för hård kontrast med det skarpt vita. Här, här och här är några exempel där det sannolikt varit snyggare utan.

Ett annat otyg är att florsocker smälter av fukten i kylen. På konditorier kommer man till bukt med det genom att använda dekorflorsocker som innehåller lite majsstärkelse och palmolja. Själv känner jag egentligen ingen större skillnad, men connoisseurer brukar skygga tillbaka inför dekorflorsockret.

15 Responses to “Puder”

  1. Ha,ha,ha, lite elakt där men riktigt sant!

  2. Veronica said

    ha ha det hade du rätt i. Jag tillhör dock denna grupp som kan “missbruka” florsocker ibland särskilt när den smält bort. Det där dekorflorsockret finns det att köpa för vanliga konsumenter? Men nu kommer jag tänka en eller två ggr innan jag pudrar kakan:-)
    //V

  3. Ninna said

    Urtjusiga bilder!!😀

  4. Nä, har nog råkat ut för det där med florsockrandet jag med. Kanel brukar bli lite bättre till det bakverk som det passar. Men ibland fattar jag inte varför man ska på och pilla med extra-pyntadet i onödan, vissa kakor är ju så vackra i sin enkelhet ändå (:

  5. Florsockret passar bäst på träden och gräset utanför🙂 Bakade dina nötkolarutor förra veckan, det var nog de godaste kakor jag någonsin har ätit!! En sådan perfekt kaka, kola choklad och nötter i ett🙂

  6. lillavild said

    Hej! Jag har en fråga! Jag tänkte bjuda på tårta till min födelsedag, och funderar på en after eight-kladdkaka och kanske ha ett tunt lager mintgrön grädde över så det blir tårta snarare än kladdkaka. Och dekorera på toppen. Låter det som en OK tårta eller är det dömt att misslyckas med “gräddtäcke”? Vore väldigt tacksam för svar!🙂

  7. Cecilia said

    Jag håller med om att pudrandet med vitt ofta går till överdrift. Varför grädda en kaka tills den är “Gyllene” och sedan ändra färgen på den? Och varför skulle någon vilja gömma fantastiska bruna chokladnyanser under pudersocker?:D

  8. Ullis said

    Vilka vackra vinterbilder!🙂

Leave a Reply

