Fingerfärdigt

January 29, 2012

Jag gillar Cadburys Finger-kakor och jag gillar hembakade tolkningar av köpekakor (typ snickersrutor) och blev därför alldeles varm i hjärtat när jag såg att kaféet Frida och Jag på Fridhemsgatan hade bakat sina egna Fingers. De har även andra sällsynta godsaker som vit radiokaka (kul, men kanske lite sötsliskigt) och utsökt kaffe från da Matteo.

Min morfar växte upp i samma krokar som Frida och Jag huserar på på 1920-talet. Han har berättat att de till och från fick radiokaka när det var extra festligt, men att det kallades för skita-lätt-tårta. Kanske inte ett så aptitligt namn, men vad jag förstår berodde det på att det billiga fett som användes till kakan satte igång magen.


Piratkopian från Frida och Jag.

3 Responses to “Fingerfärdigt”

  1. Maria said

    Åh jag gillar också fingerkakor. Finns det något recept hur man gör egna?? /Maria

  2. Veronica said

    ha ha det var ett roligt namn på radiokakan, det hade nog sina förklaringar som du säger.
    //V

Leave a Reply

