Stans bästa semla

January 23, 2012

Glada nyheter, Semmelmannen kommer snart att vara i farten igen för att rannsaka Stockholms semlor. 1 februari drar han igång med att äta och bedöma en semla om dagen fram till fettisdagen. Jag har bara hunnit äta en semla i år, (den kom från Pock och var excellent) men vis av mina erfarenheter från tidigare år är det här mina gissningar på var du kan få tag på riktigt bra semlor i Stockholm:

Söderbergs bageri, Vete-Katten, Tösse, Bulleboden, Dessert och choklad Stockholm (fd Lux), och Gunnarsons. Och Pock.

Något som förvånar mig är att Thelins varje år brukar få bra betyg i ett eller annat semletest. Det är i min åsikt helt oförtjänt, deras semlor brukar INTE vara goda. Även Bananza har vunnit ett par gånger, och deras semlor brukar vara helt okej, men jag har hört att de behandlar sin personal dåligt, så dem försöker jag undvika. Även konditorichefen på Vete-Katten behandlar sin personal som skit, men de har så bra bakverk och så trivsam lokal att jag ändå har svårt att hålla mig därifrån.

Den fina bilden på blåbärssemlor har Ulrika Pousette plåtat.

33 Responses to “Stans bästa semla”

  1. Liv said

    Vet du vart man kan få tag på goda laktosfria semlor i Stockholm. Eller för den delen goda laktosfria bakverk överhuvudtaget?

  2. Veronica said

    ÅH de såg riktigt goda ut. Vilken tur att det kommit varianter på den klassiska semlan för den tycker jag bara är för tråkig….förlåt alla semmelälskare!!!
    //V

  3. Vete-Katten och Lux har fantastiska semlor! Nu blir jag otroligt semmel-sugen!!!

  4. nina said

    Le Petite France har finfina semlor men de börjar inte sälja förrän 3 veckor innan.

  5. Meg Sunesson said

    Semlor är ingen av mina favoriter, men en och annan slinker ner under en säsong. Om man är i Småland kan jag rekommendera helgkaféet Tre århundraden i Berga. När jag var där sist hade de en semleparad med massor av semlor, för de som gillar olika sorter alltså, http://www.3arhundraden.se/

  6. Åsa said

    Söderbergs 🙂 Sonen gör semlor där varje lördag och han säger att de är helt otroligt fantastiska och välgjorda. På lördag ska vi ÄNTLIGEN få smaka – han ska köpa med sig hem!

  7. Mattias said

    haha…älskar när du börjar skvallra.

    Är Saturnus semlor goda? Nu försöker jag gå ner i vikt, så jag lär ju bara lukta på skiten, men ändå.

  8. Starka ord om hur olika konditorier behandlar sin personal.. Är det självupplevt eller via rykten?

    • miaohrn said

      Ja, starka ord, men jag blir så förbannad när bagare behandlar underordnade som skit. Det är inte självupplevt, men många av mina elever råkade illa ut när jag jobbade som lärare på en konditorutbildning.

  9. Ylva said

    Provade semlan på Xoko förra året och den kan jag också rekommendera!

  10. Anna said

    Mia, har du förslag på vad jag skulle kunna använda blåbärsgrädde till, mer än till semlor? Jag blir lite sugen. 🙂

  11. Anne said

    Om man befinner sig i trakterna kring Vimmerby, kan jag varmt rekommendera semlor i från Gullringen: Stigs Konditori.

  12. Nova said

    Måste rekommendera Malmens Bageri i Haninge (2 mil söder om Stockholm) – bästa semlorna i VÄRLDSHISTORIEN!

  13. Linda said

    http://www.clarin.nu/semleakademin/#hyllningskantat

    tyvärr är inte 2011 års vinnare med, men då vann Stockholms stadsmissions Grillska huset i gamla stan.

  14. Tina said

    Är det något konditori/cafée som har semlor med smaksatt grädde? Låter spännande! Särskilt eftersom jag inte så förtjust i vanlig grädd-smak och vanligtvis brukar peta bort i princip all grädde när jag äter semlor…

    BRA att du också sprider ordet om personal som blir dåligt behandlad, även om det inte är självupplevt så skapas inte sådana “rykten” utan anledning – sprid ordet vidare ni som kan, det ska jag göra – för det är inte okej!

    • miaohrn said

      Det enda stället jag känner till som har smaksatt grädde är Chokladfabriken i Stockholm. Bra att du håller med, det finns ingen anledning att behandla personal dåligt!

  15. EmmaSofie said

    Dom bästa semlorna i hela Stockholm finns på Droppens bageri som ligger på gränsen mellan Sundbyberg/Solna…dom är gudomliga!

  16. […] miaohrn.wordpress.com Get the recipe […]

Leave a Reply

