Offentlig ursäkt

January 19, 2012

Den där aptrista anti-kolikdieten gjorde varken till eller från för vår lilla ledsna bebis, så jag gav upp på den efter tre veckor. En sak gav den mig dock – ett stort medlidande för allergiker. Jag måste medge att jag kanske någon gång då och då har tyckt att allergiker är besvärliga och tråkiga. Fnyst att det är klart att jag har ägg, smör, grädde och gluten i alla mina kakor. Men inte längre, jag ber allra ödmjukast om förlåtelse för dessa tankar, ni har min fulla förståelse, era arma, allergiska krakar!

Mina hembakade ankflottskakor blev ju inte supergoda, så det som fick mig att överleva dieten var Gilles mjölkfria kakor. Förvånansvärt goda! Särskilt med tanke på den milslånga innehållsförteckningen full av härdat fett och E-nummer på punschrullarna.

Vill man ha det lite mer småskaligt och hantverksmässigt och bor i Stockholm har Naturbageriet Sattva kakor utan ägg och mjölk, och Friends of Adam bakar glutenfritt. På sajten Mjölkfri finns mer tips på bakverk utan mjölk, och här tipsar Svenska Celiakiförbundet om glutenfria produkter.

10 Responses to “Offentlig ursäkt”

  1. sofia said

    Kolla in allergimat.com där kan man klicka i vilka allergier man har och så får man upp bra recept till det. både bakverk och mat. Gå till sök recept sen detaljerad sökning lite längre ned

  2. Åsa said

    När mina barn var små och allergiska trixade jag en hel massa. Jag la upp en hemsida som ser väldigt omodern ut (och det är den!!!) men recepten finns kvar om någon kan hjälpas av dem!

    http://hem.passagen.se/aski2358/

  3. Jessica said

    Är man nötallergiker och gillar att baka och närmar sig de högre nivåerna av att baka en kaka som har väldigt många moment med kanske tre olika tårtbottnar. Då möts man av det trista i att nästan allt innehåller nötter, från tårtbotten till fyllning/krämer/garnering. Eller när en konditor utbrister att nä, kakan innehåller inga nötter, bara nougat. Surprise, nougat ÄR nötter.

  4. yevonde said

    Jag har en äggallergisk son, genom en kompis hittade jag den här bloggen🙂

    http://flickanokakorna.se/

    Bara vegankost och mycket bakverk🙂

  5. Hanna said

    TACK! Fast det är inte så synd om oss glutenintoleranta iallafall..Det går ju att baka så mycket smarrigt ändå🙂 Man får bara prova, prova och prova igen. Sen blir det gott!

  6. Magda said

    Suck, jag lider med dig/er… har själv varit i den situationen en gång… nu övningskör man med sonen… hmmm, vart tog tiden i vägen… men efter en massa gråt & tandagnisslan och utesluten mat/dieter kom jag fram till att inget med äpple fungerade, inte ens en liten, liten bit för då körde (ha, ha, ha Göteborgs skämt…) det igång igen… när man väl kommit fram till det var ju det inget svårt… Sköt om er, alla tre!🙂

  7. Lena S said

    Tyvärr är kunskapen om olika allergier o intoleranser många gånger dålig bland människor som jobbar med mat o bakning, önskar att det skulle vara krav på utbildning på detta inom dessa branscher. Jag jobbar som konditor o tål själv inte gluten men arbetar hela tiden för att utöka sortimentet för dem som inte tål allt, vet ju hur frustrerande det är att inte kunna fika som alla andra. Märker också hur allergierna ständigt ökar i antal plus att det dyker upp nya hela tiden.

  8. Helena Lindell said

    Vi hade en bebis med kolik. Akupunktur var det enda som hjälpte för oss. Ett hett tips bara!

    /Helena

    • miaohrn said

      Jag hade också stora förhoppningar att akupunktur skulle hjälpa, men vi testade sju gånger utan att det gjorde någon större skillnad. Men nu verkar han kanske ändå lite gladare.

Leave a Reply

